Berlingske Business

Tysk biltilsyn kræver 2,4 mio. biler tilbagekaldt

GERMANY BUSINESS VOLKSWAGEN SCANDAL
Foto:

De tyske myndigheder afviser Volkswagens tilbud til uheldige bilkøbere og kræver nu, at bilgiiganten af egen drift indkalder 2,4 millioner tyske biler med snydesoftware og ordner problemerne.

Det tyske biltilsyn, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), vil nu tvinge Volkswagen til at indkalde 2,4 millioner biler i Tyskland som følge af dieselskandalen, som blev afsløret for for knap en måned siden i USA.

I slutningen af september indrømmede Volkswagen, at man har installeret snydesoftware i 11 millioner dieselbiler på verdensplan, som gør, at de udleder mindre NOx-emission, når de bliver testet, end når de rent faktisk kører på vejene. Alene i Europa er 8 millioner biler påvirket af skandalen.

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES

Volkswagen har foreslået, at de berørte bilejere af egen drift kan indlevere deres biler, så de kan blive bragt i orden. Men det forslag har de tyske myndigheder altså afvist. De betragter den famøse software i dieselbilerne som ulovlig, og de kræver i stedet, at Volkswagen aktivt selv indkalder bilerne med snydesoftware.

Den tyske transportminister Alexander Dobrindt oplyste torsdag, at Volkswagen inden udgangen af november skal gøre rede for, hvordan man nøjagtigt vil løse problemet med snydesoftwaren, og bilproducenten skal begynde at indkalde bilerne til reparation i januar. Når bilerne så er repareret, vil biltilsynet kontrollere, at problemet vitterligt også er løst.

En talsmand fra Volkswagen oplyser, at selskabet nu vil nærstudere myndighedernes krav.

De østrigske myndigheder fulgte torsdag trop med Tyskland og krævede, at Volkswagen kalder 363.000 biler på værksted.

Volkswagen vurderer, at der i Danmark kører ca. 91.000 biler rundt med de famøse EA 189-dieselmotorer. Det drejer sig om 52.738 biler af mærket Volkswagen, 14.548 Audier, 16.367 Skodaer og 7274 biler af mærket Seat fra bestemte produktionsår. Ifølge en handlingsplan fra Volkswagen bliver de berørte kunder informeret individuelt om, at deres bils emissionsforhold kan udbedres.

Volkwagen-koncernens nye topchef, den tidligre Porsche-boss Matthias Müller, mødtes torsdag med 400 Volkswagen-chefer til et lukket møde i Leipzig. Mødet har været planlagt længe og skulle oprindeligt have handlet om nye mærker, modeller og motorer. Men temaet er udskiftet til den store dieselskandale, som indtil videre har skåret en fjerdedel af Volkswagens børsværdi.

På mødet skulle den store chefgruppe blandt andet få en orientering om, hvordan skandalen med snydesoftwaren skal håndteres.

TV: VW tilbagekalder 2,4 mio. biler

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen