Berlingske Business

Toyota igen verdens største bilmager

Toyota_Furia_Business
Overskrift
Vicepresident Bill Fay fremviser Toyota Corolla Furia-konceptet på North American International Auto Show i Detroit. Foto:
 

Japanske Toyota generobrede i 2012 tronen som verdens største bilmærke med et salg på 9,75 millioner Camryer, Corollaer og andre modeller.

Dermed blev der lagt pæn afstand til General Motors med 9,29 mio. køretøjer og Volkswagen med 9,07 mio., skriver Bloomberg News.

Toyotas salg gik 23 pct. frem i forhold til 2011, hvor det store jordskælv ud for Japans kyst rystede landets økonomi. På hjemmemarkedet var der en salgsfremgang på hele 35 pct. til 2,41 mio. køretøjer.

Toyota var også verdens største bilmærke i 2008 til 2011, men gled ned på en tredjeplads i katastrofeåret.

- Toyota er kommet sig helt fra jordskælvet og naturkatastroferne forrige år. Japanske bilfabrikanter, inklusive Toyota, vil fortsat nyde godt af et ekstremt stærkt amerikansk marked, siger afdelingschef Satoshi Yuzaki fra Takagi Securities til Bloomberg News.

I 2013 vil Toyota sælge 9,91 mio. biler, forudser bilmageren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen