Berlingske Business

Topsøes indtjening rasler ned

Haldor Topsøes topchef, Bjerne S. Clausen.
Haldor Topsøes topchef, Bjerne S. Clausen. Foto:

Ambitiøse Haldor Topsøe havde ikke noget jubelår i 2015. På bundlinien faldt overskuddet efter skat med 27 pct. i forhold til 2014. Omsætningen steg med blot 2 pct. til 5,8 mia. kr.

Haldor Topsøe er efter danske forhold en stor virksomhed med en omsætning på over fem milliarder kr.

Selskabets regnskab for 2015, der blev offentliggjort torsdag,  viser, at Topsøe fortsat er en meget solid og stabil virksomhed. Men indtjeningen er under kraftigt pres, ja driftsoverskuddet falder mere end 10 procent og overskuddet efter skat med i underkanten af 30 procent.

»Resultaterne opfyldte ikke vore vækstambitioner,« siger topchef Bjerne S. Clausen i en kommentar til regnskabet.

Topsøe

Årsregnskabet viste en vækst i omsætningen på to procent til 5,8 milliarder kr. i forhold til 2014. Selskabet oplevede dog et fald i driftsindtjeningen på 11 procent til 502 mio. kr. På bundlinien faldt overskuddet efter skat med hele 27 procent til 302 mio. kr.

»Markedsforholdene har været udfordrende i 2015, primært som følge af geopolitisk og makroøkonomisk uro, der har ramt hele industrien,« siger Bjerne S. Clausen.

Desuden blev Topsøes rentabilitet negativt påvirket af stigende personaleudgifter samt startsomkostninger i forbindelse med nye produktionssteder. Men virksomheden bevarede sine markedsandele, tilføjer topchefen.

Selskabet havde ved udgangen af 2015  2.688 ansatte efter at have reduceret staben med 160.

q

Topsøes ledelse venter, at selskabets omsætning i år vil være på niveau med eller højere end sidste år, mens driftsindtjeningen ventes at stige.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen