Berlingske Business

Topsil vil udlodde overskudslikviditet og reducerer bestyrelsen

Topsil
Virksomheden Topsil. Foto:

Topsil-bestyrelsen har fremsat to yderligere forslag til behandling på den ekstraordinære generalforsamling, som selskabet indkaldte til i begyndelsen af juli.

De nye forslag lyder på en kapitalnedsættelse og ændring af stykstørrelsen - som forberedelse til efterfølgende udbetaling af overskudslikviditet til aktionærerne fra det igangværende salg af silicumforretningen.

Samtidig skal der vælges nye medlemmer til bestyrelsen, som fremover kun skal bestå af tre eksterne medlemmer mod de tidligere fire eksterne medlemmer samt to medarbejdervalgte repræsentanter, oplyser Topsil.

pix: aktier

Generalforsamlingen blev dengang indkaldt på opfordring fra utilfredse aktionærer, der ikke fandt bestyrelses beslutning om at sælge selskabets siliciumforretning til Globalwafers for passende, idet der forinden var kommet endnu et tilbud - men på hele Topsil-forretningen, inklusive selskabets polske ejendomme - ind.

Det tilbud er ifølge aktionærerne og budgiveren bedre, men det mener Topsil-bestyrelsen ikke. Siden dengang har den anden budgiver, Kinesiske National Silicon Industry (NSIG), dog også trukket sit tilbud tilbage, og derfor kan Topsils siliciumforretning, eksklusive de polske ejendomme, nu sælges til Globalwafers for 355 mio. kr.

Kinesiske NSIG, som blev taberen i budkrigen, havde budt 395 mio. kr. for hele butikken, og i den forbindelse har der blandt Topsil, NSIG og flere eksperter været uenighed om, hvilket bud der var det bedste. Topsils polske ejendomsaktiviteter er bogført til 60 mio. kr. i regnskabsbøgerne.

Topsil

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen