Berlingske Business

Topsil får større kompensation end ventet og opjusterer

Topsil
Topsil har indgået en aftale med sin leverandør i sagen om kundereklamationer over siliciumskiver, der sidste år pressede selskabet hårdt, og kompensationen fra leverandøren bliver større end først antaget. Foto:

Topsil har indgået en aftale med sin leverandør i sagen om kundereklamationer over siliciumskiver, der sidste år pressede selskabet hårdt, og kompensationen fra leverandøren bliver større end først antaget.

- Samlet set bliver kompensationen større end forventet og dermed også større end det regnskabsmæssige tilgodehavende. I 2015 forventes dette at resultere i en positiv EBITDA-effekt i størrelsesordenen 4 mio. kr., skriver Topsil i en meddelelse til fondsbørsen.

- Kompensationen forventes at blive afregnet delvist som modregning i underleverandørens nuværende tilgodehavender hos Topsil og delvist som en kontant betaling. Den kontante betaling forventes modtaget i tredje kvartal 2015, fortsætter selskabet.

Den højere end ventede kompensation til Topsil betyder, at selskabet opjusterer sine forventninger til hele 2015's driftsresultat (EBITDA) til 14-24 mio. kr. fra tidligere 10-20 mio. kr. Forventningen til en omsætningsfremgang på 0-5 pct. fastholdes.

Topsil

Sagen startede i starten af sidste år, da en kunde klagede til Topsil efter at have modtaget siliciumskiver af dårligt kvalitet. I juli sidste år udløste det i første omgang både en nedjustering af 2014-forventningerne og problemer med at leve op til aftalerne med bankerne.

Topsil mente allerede dengang, at produktionsfejlen var opstået hos selskabets underleverandør "i forbindelse med væsentlige, ikke godkendte procesændringer," men det var underleverandøren dengang ikke enig i.

Til gengæld valgte kunden, der indgav klagen over produkterne, at stoppe alle nye leverancer af silicium fra Topsil og krævede samtidig erstatning for de fejlbehæftede leverancer til en værdi af cirka 20 mio. kr.

Lykken vendte lidt for Topsil, da selskabet i begyndelsen af februar i år indgik en aftale om at genoptage leverancen af siliciumskiver til den utilfredse kunde. Aftalen betød, at det køb, som kunden minimum havde forpligtet sig til at købe i den oprindelige kontrakt, blev fordelt over to år i stedet for et enkelt år.

Polemikken sidste år sendte dog Topsil-aktien på en større rutsjetur fra 0,71 kr., inden nedjusteringen faldt, og til 0,376 kr., da aktien ramte bunden i december sidste år. Siden er den ikke for alvor kommet sig, og tirsdag sluttede Topsil i 0,42 kr. efter et fald på 0,2 pct.

Topsil

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen