Berlingske Business

Tør formændene gå i offensiven?

Mærsk RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene
Foto:

Tør de store danske virksomheder efter års krisehåndtering og endeløse effektiviseringstiltag endelig tænke offensivt og åbne pengekassen for store opkøb? Det er den helt store overvejelse i de fleste danske virksomheder lige nu.

Særligt de større virksomheder bugner af penge, og her spørger de sig selv i bestyrelserne: Er det nu, vi skal købe op og investere?

Det længe ventede opsving, som selv de mest pessismistiske formænd vel efterhånden tør tro på, er på vej, og gør det pinedød nødvendigt for virksomhederne at smide noget af forsigtigheden over bord. For der skal bruges penge på at sikre den fremtidige vækst.

US-73685586

I virkeligheden burde langt flere virksomheder være skudt ud af startblokken for længe siden og foretaget de store transformative træk, mens krisetågen stadig lå over store dele af verdensøkonomien. For nu er det dyrt, og konkurrencen om de bedste opkøb er voldsomt intensiveret. Priserne på virksomheder er nemlig tordnet opad de senere år i takt med aktiemarkederne, der er gået samme vej, og renterne der har holdt sig på historisk lave niveauer.

Finanskrisen er længe siden i den forstand, at bankerne for længst er tøet op og er klar til at låne penge ud til offensive og mere dristige tiltag – i hvert fald fra de store virksomheder.

Mærsk RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

Så hvad holder virksomhederne tilbage? Hvorfor tøver de?

Fordi de er bange for at træde ved siden af.

Den frygt skyldes investorernes dom. Investorerne er hunderæde, når børsnoterede selskaber køber stort op. Det indebærer nemlig stor risiko for at ødelægge værdier, lyder analysen hos de fleste investorer, der tænker meget mere på fremskrivningen i Excel-arket på den korte bane end i den langsigtede, transformative træk.

Derfor indebærer de store opkøb også risiko for bestyrelserne for at få hug af investorerne. Det kan i sidste ende føre til drastiske udskiftninger i bestyrelsen. Spørg bare Alf Duch-Pedersen, der var formand for G4S, men forlod G4S’ bestyrelse efter investorpres oven på det fejlslagne opkøbsforsøg af dengang kapitalfondsejede ISS i 2011. Store aktionærer i børsnoterede G4S var rasende over det dristige og overraskende træk og endte med at blokere handlen. Tilbage stod en bestyrelse i skammekrogen.

pandora

Meget er sket siden, og virksomhederne har høvlet gælden langt ned og i visse tilfælde længere ned, end selv de store investorer synes er fornuftigt. Derfor er der et stort pres for enten at bruge pengene til opkøb eller investeringer. Hvis det ikke sker, vil investorerne have pengene ud via aktietilbagekøb eller ekstraordinære udbytter.

Men det sidste er slet ikke så attraktivt et krav mere. Jagten på afkast har fået flere investorer til at bløde mere op og bifalde mere risikovillighed fra virksomhederne end for få år siden. For ellers står investorerne tilbage med hovedpinen selv at skabe afkast på de penge, de får ud fra selskaberne. Det vil de gerne have virksomhederne til, men hammeren vil stadig falde, hvis formændene køber for dyrt eller på anden måde satser forkert.

coloplast

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen