Berlingske Business

Tobaksgigants e-cigaret vækker bekymring: Kan indsamle store mængder data om rygernes vaner

TOBACCO-IQOS/MARKETING
Phillip Morris' storsatsning, e-cigaretten iQOS, er kommet i skudlinjen for at indsamle data om brugervaner. Foto:

Phillip Morris' storsatsning, e-cigaretten iQOS, er kommet i skudlinjen for at indsamle data om brugervaner.

Tobaksgiganten Philip Morris' bud på en e-cigaret, iQOS, kan indsamle data om brugerne og skabe en enorm database. Det skriver Reuters.

iQOS er en såkaldt »heat not burn«-cigaret, som Philip Morris har kastet milliarder efter at udvikle. Selskabet anfører, at iQOS er mindre sundhedsskadelig end almindelige cigaretter. Det er dog ikke videnskabeligt bevist.

»Phillip Morris kommer til at have en gigantisk database over, hvordan amerikanerne ryger.«

»Så vil de være i stand til at programmere den måde, nikotinen bliver leveret på, til én, der er mere fastholdende og mere afhængighedsskabende,« siger professor ved Northeastern University i Boston Gregory Connoly, der har studeret iQOS, til Reuters.

Oplysningerne om, hvordan iQOS kan indsamle data, er kommet frem, da Philip Morris har søgt om patent på teknologien, og en tidligere medarbejder har talt med Reuters om mulighederne.

Reuters fortæller også, at Philip Morris har taget patent på et mundstykke, der kan måle mængden af nikotinrester i spyttet på brugernes læber for at finde det maksimale, potentielle indtag.

iQOS, der kan kobles til bluetooth, kan sende data om, hvor mange gange en bruger suger, og hvornår vedkommende gør det, til Philip Morris.

Philip Morris selv afviser, at informationerne vil blive brugt til marketing eller andet. Og siger, at informationerne ikke kan knyttes til brugeren, men kun til iQOS'en.

»Jeg kan forsikre jer om, at der ikke er nogen teknologi i den, der har til formål at manipulere, hvad der bliver leveret fra iQOS,« sagde PR-direktør Moira Gilchrist til et panel hos de amerikanske sundhedsmyndigheder.

Hun fortalte, at data og bluetooth-forbindelsen bliver brugt til at kommunikere med brugerne.

»Man kan for eksempel sende en meddelelse, der siger: Hey, du har ikke brugt din iQOS i dag. Er du holdt op med at ryge, eller er du gået tilbage til normale cigaretter?,« sagde Moira Gilchrist ifølge Reuters.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen