Berlingske Business

Tobaks-topchef: »Fokus på prisstigninger og at vinde markedsandele«

Tobacco
De amerikanske forbrugere købte flere håndrullede cigarer og mere finskåren tobak i årets tre første måneder, men salget af Scandinavian Tobacco Groups maskinrullede cigarer og pibetobak gik tilbage (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2016) Foto:

De amerikanske forbrugere købte flere håndrullede cigarer og mere finskåren tobak i årets tre første måneder, men salget af Scandinavian Tobacco Groups maskinrullede cigarer og pibetobak gik tilbage.

Maskinrullede cigarer, der er den største enkeltkategori for tobaksproducenten, havde en tilbagegang på 4,8 pct. i første kvartal. Væksten skal tilbage fremadrettet, og det skal ske gennem prisstigninger og ved at vinde markedsandele, fortæller selskabets administrerende direktør Niels Frederiksen.

»Der er behov for forbedring. Vi skal have fokus på at være gode til prisstigninger og være bedre til at vinde markedsandele. Det kan vi ved at udnytte vores varemærker, og vi skal gerne udvikle nye cigarformater og nye smage, som forbrugerne synes er interessante,« siger han til Ritzau Finans.

»Vi arbejder på samme måde som mange andre producenter af forbrugsvarer - nemlig med innovationen og butiksarbejde. Forskellen er bare, at vi ikke må reklamere,« fortsætter han.

Tobacco

Salget af maskinrullede cigarer var i kvartalet negativt påvirket af lagerforskydninger og omstillingen til EU's nye tobaksregler, der trådte i kraft herhjemme den 20. maj i år. Scandinavian Tobacco Group har blandt andet valgt at fjerne flere varianter fra hylderne.

»Vi har dermed reduceret kompleksiteten i vores portefølje. Det betyder også, at vi er holdt op med at sælge de små varianter, og det påvirker salget i en periode. Det skulle gerne forbedres ved, at forbrugerne skifter til nogle andre varemærker. Toplinjen er ikke tilfredsstillende, men vi har til gengæld forbedret marginerne,« siger Niels Frederiksen.

cigar

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen