Berlingske Business
09:03Danske aktier åbner i minus

Sydbank: Klogt træk af B&O at sælge tjekkisk datterselskab

B&O fyrer 55 medarbejdere ARKIVFOTO. Onsdagens lancering af det
Arkivfoto. Bang & Olufsen har solgt sit tjekkiske produktionsselskab til sin langvarige samarbejdspartner Tymphany, og det er et klogt valg, mener senioranalytiker i Sydbank Morten Imsgard. Foto:

Bang & Olufsen har solgt sit tjekkiske produktionsselskab til sin langvarige samarbejdspartner Tymphany, og det er et klogt valg, mener senioranalytiker i Sydbank Morten Imsgard.

»Det her en sidste skridt på vej til at have skabt et fundament for fremtiden, hvor B&O kan løfte sig ud af den krise, de har befundet sig i i mange år, og blive til et B&O der kan tjene gode penge på de produkter, de sælger til kunderne,« siger han til Ritzau Finans.

»Det er en form for sidste oprydning i B&O, efter en årrække hvor de har været nødt til at endevende hver en sten for at effektivisere så meget som muligt. Det har budt på flere frasalg og oprydning af ting, der ikke var en del af virksomhedens kerneforretning«, siger Morten Imsgard.

henrikclausen

PENGE PÅ BANKBOGEN IKKE ÅRSAG TIL SALG

Pengestrømseffekten for Bang & Olufsen forventes at udgøre 123 mio. kr., og den regnskabsmæssige gevinst forventes at være 33 mio. kr. Men det er ikke den umiddelbare økonomiske gevinst, der er bevæggrunden for B&O's salg, mener Morten Imsgard.

Han peger på, at B&O er godt finansielt polstret, og at transaktionen er gjort ud fra et strategisk perspektiv, under erkendelsen af at den danske elektronikvirksomhed ikke er de bedste ejere af det tjekkiske datterselskab.

»B&O's kernekompetencer er innovation og design. På produktsiden kan andre gøre det mindst lige så godt som dem. Helt grundlæggende handler det om at fokusere på områder, hvor de kan gøre en forskel, og lade andre overtage, hvor de tilsvarende er bedre, så de får så strømlinet en forretningsmodel som muligt,« siger Morten Imsgard.

Morten Imsgard kalder salget en klassisk transaktion, som begge parter nyder godt af.

pix-Jan McNair, Libratone

LYS FOR ENDEN AF TUNNELEN

B&O har haft flere år, hvor selskabet har været presset af elektronikmarkedet og haft svært ved at give afkast, men ifølge Morten Imsgard er tendensen ved at vende.

»Sidste regnskab viste små lyspunkter. Nogle af de effektiviserings- og oprydningstiltag, som virksomheden har søsat, er begyndt at vise sig på indtjeningssiden, så der er lys for ende af tunnelen«, siger han.

»Fremtiden ser lysere ud for B&O, end den har gjort længe. Der er håb om, at nogle af de tiltag, som virksomheden har søsat, rent faktisk vil få en effekt og skabe et B&O, der kan stå på egne ben i fremtiden og præsentere en indtjening for investorerne«, siger Morten Imsgard.

FILES-US-STOCKS-MARKETS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen