Berlingske Business

Store danske byggeprojekter i fare

Havnebroen
Havnebroen mellem Nyhavn og Holmen. Foto: Søren Bidstrup Foto:

Danske motorveje, togstationer og broer risikerer at blive forsinket og dyrere, efter at entreprenørkoncernen Pihl & Søn mandag indgav konkursbegæring.

 Banedanmark, Vejdirektoratet og Københavns Kommune havde mandag ikke overblik over konsekvenserne.

»Det må forventes, at projekterne stoppes i sådan en situation. Vi har nedsat en task force med nogle af vores folk og kuratellet for at tage hånd om de eksisterende projekter og kunderne,« siger Birgit Nørgaard, bestyrelsesformand for Pihl & Søn.

Hun har været i dialog med flere af bygherrerne.

»De var godt klar over, at der var problemer, men jeg kan ikke sige, om de har forberedt sig på denne situation,« siger Birgit Nørgaard.

nørreport

Blandt de store projekter, som Pihl & Søn er i gang med, er Frederikssundsmotorvejen nordvest for København. Her er anden etape af motorvejen ved at blive bygget til en pris på mere end en milliard kroner. Men hvad, der sker nu, er endnu uafklaret, oplyser Vejdirektoratet, der er bygherre på projektet.

»Vi har noteret os, at Pihl & Søn er gået konkurs. Lige nu kan vi ikke sige andet, end at vi nu kigger på, hvordan projektet skal køre videre,« siger Martin Østergaard, pressechef i Vejdirektoratet.

bestyrelse

Banedanmark håber, at den nye Nørreport Station i det centrale København kan blive bygget færdig af Aarsleff Rail, der sammen med Pihl & Søn var ved at opføre stationen, der er Danmarks travleste. »Som det ser ud nu, forventer vi at kunne videreføre Ny Nørreport-projektet uden forsinkelser. Vi er i dialog med deres samarbejdspartner,« siger Søren Stahlfest Møller, økonomidirketør i Banedanmark.

Han siger, at forløbet for et andet såkaldt fjernstyringsprojekt ved Københavns Hovedbanegård er mere uklart, fordi Pihl & Søn her var alene om at bygge det.

Ekstraregning venter

Entreprenørgiganten har stået bag en række store danske anlægsprojekter. Blandt de mest kendte er Storebæltsbroen, Operaen, Skuespilhuset og udvidelsen af Industriens Hus på Rådhuspladsen i København.

Ud over Nørreport og Frederikssundsmotorvejen var Pihl & Søn blandt meget andet også i gang med en tunnel, der skal forbinde Helsingørmotorvejen med det centrale København, FN Byen i Nordhavnen, kanalbroerne i København og et stort byggeri med over 100 lejligheder på lystbådehavnen i Vejle. Pihl & Søn skulle også have været med i Femern-projektet.

Se alle billederne:

Tietgenkollegiet i Ørestaden.

Henrik Fausing, advokat og afdelingschef i Dansk Byggeri, siger, at ud over forsinkelserne er der også risiko for, at projekterne vil blive dyrere.

»Der er nogen risiko forbundet med at gå med i et byggeri, hvor man ikke har været med i planlægningen. Der skal udarbejdes nye kontrakter, for de fleste entreprenører vil jo ikke påtage sig ansvaret for det, som allerede er lavet. Derfor er det meget sandsynligt, at der kommer nogle ekstra omkostninger,« siger Henrik Fausing.

Noeerport_Aarsleff_Business

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen