Berlingske Business

Storaktionær sælger alle sine Vestas-aktier

Vestas Vestas vandt på klimamål
Foto:

Det børsnoterede investeringsselskab Schouw & Co. har nu solgt alle sine resterende aktier i vindmøllekoncernen Vestas. I alt har Schouw tjent 1,8 milliarder kr. på sin investering i det danske vindmølle-eventyr.

På den sidste børsdag i 2013, hvor Vestas-aktien er steget over 400 pct. oplyser investeringsselskabet Schouw & Co. at det har solgt sin ejerandel på 1,96 pct. af vindmøllekoncernen.

Salget er sket i perioden fra den 29. november til og med den 27. december 2013, og nettoprovenuet på 612 mio. kr. skal bruge på at styrke Schouws kapitalstruktur og til nye investeringer.

VestasDer smedes tårne i stål til Vestas vindmøller.


Schouw & Co. har været investor i vindmølleindustrien siden 1994, hvor selskabet blev aktionær i det daværende Micon. I 1997 var Schouw & Co. en af initiativtagerne til fusionen mellem Micon og det dengang børsnoterede Nordtank Energy Group, som skabte NEG Micon, og i årene herefter reducerede Schouw & Co. gradvist ejerandelen til 25 pct.. I 2004 blev NEG Micon en del af Vestas, og ved den sammenlægning fik Schouw & Co. en ejerandel på 5pct. i den samlede virksomhed, som til gengæld blev verdens førende vindmølleproducent.

BM-ERHVERV-SCHOUW OG CO.,ÅRHUS

»Engagementet i vindmølleindustrien har gennem årene været af stor betydning for Schouw & Co. Den samlede investering i vindmølleindustrien har udgjort 815 mio. kr., og den har givet et afkast på i alt 1.785 mio. kr. svarende til en årlig forrentning på 27 pct. Investeringen har været en betydelig faktor i opbygningen af det nuværende Schouw & Co., hvor provenu fra salg af aktier har været anvendt til finansiering af andre investeringer som eksempelvis det attraktive køb af BioMar,« skriver Schouw & Co. i en meddelelse til fondsbørsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen