Berlingske Business

Spænding om Pandoras 2017 er væk - nu gælder det detaljen

Pandora Pandora: Ny nedjustering truer
Spænding om Pandoras 2017 er væk - nu gælder det detaljen Foto:

Udviklingen på de enkelte markeder vil være i fokus, når Pandora kommer med regnskab for fjerde kvartal tirsdag morgen. Smykkeselskabet har allerede i forbindelse med sin kapitalmarkedsdag i januar løftet en del af sløret for, hvordan det er gået i 2017, og på den måde er meget af spændingen taget ud af regnskabet på forhånd.

Pandora ser omsætningen i hele 2017 lande på 22,8 mia. kr., hvilket er under målsætningen på de 23-24 mia. kr., der tidligere har været meldt ud. EBITDA-marginen landede på 37,3 pct., hvilket er godt i tråd med - omend lidt under - udmeldingen om et niveau omkring de 38 pct. Samlet svarer det til en omsætning i kvartalet på 7,6 mia. kr. og en driftsmargin på 40 pct., hvilket er det niveau, som analytikerne venter ifølge Ritzau Estimates.

Søren Løntoft Hansen, analytiker i Sydbank, peger på, at det i høj grad vil være udviklingen på de enkelte markeder, der vil tage investorernes fokus, når hele regnskabet offentliggøres. Og det er stadig det amerikanske marked, der er Pandoras største udfordring, da forbrugerne her holder på pengene - og hvor de store indkøbscentre har lidt under kundeflugten. Oveni vil kvartalet bære præg af orkanerne Harvey og Irma i både Caribien og USA.

22BUSSmykkeselskabet-Pandor.jpg

»Pandora gav på kapitalmarkedsdagen indtryk af, at den skuffende udvikling i fjerde kvartal var bredt funderet på Pandoras markeder. Vi venter dog, at især USA, Caribien, Storbritannien og Frankrig er blandt de dårligst performende markeder i kvartalet. Vi imødeser yderligere kommentarer om den underliggende efterspørgsel efter Pandoras smykker på de enkelte markeder,« skriver Søren Løntoft Hansen om regnskabet.

»På positivsiden påvirker overtagelsen af distributionen - herunder i Spanien - positivt med cirka 500 mio. kr. i kvartalet, ligesom produktreturneringer for i omegnen af 200 mio. kr. i fjerde kvartal 2016 letter sammenligningsgrundlaget i kvartalet i 2017,« lyder det fra Sydbank-analytikeren.

Pandoras topchef Anders Colding Friis.

FEMÅRIG STRATEGI ER LAGT PÅ BORDET

I forbindelse med kapitalmarkedsdagen præsenterede Pandora også en strategi frem mod 2022. Smykkeselskabet har ikke lanceret et nyt koncept siden 2014, men det skal der ændres på nu.

Ud over at komme med ti såkaldte "drops" i de fem år frem til '22, hvilket vil sige to om året, der omfatter mindst 500 nye produkter årligt, vil smykkeselskabet lancere et nyt koncept om året.

Halvdelen af omsætningen skal komme fra nye kategorier som ringe, øreringe og halskæder mod 25 pct. i dag. Og der skal bruges 8 pct. af omsætningen på marketing, hvor de 60 pct. skal gå til reklame på de digitale medier. Oveni vil Pandora have mere end 3500 konceptbutikker, mens nethandlen skal stå for 10-15 pct. af omsætningen i 2022.

Eksempelvis kommer omkring 8 pct. af Pandoras omsætning i USA lige nu fra e-handel, mens det generelle smykkesalg på det amerikanske marked udgør 21 pct.

Pandoras koncernchef Anders Colding Friis.

KONSERVATIVE UDMELDINGER

Af den femårige strategi fremgår det endvidere, at smykkeselskabet venter en årlig vækst på 7-10 pct. i lokal valuta og en EBITDA-margin på 35 pct. Og hos Jyske Bank tolker man den udmelding "mere som et løfte mod et ekstremt lavt niveau end et bedste gæt", skriver Frans Høyer, der er senioranalytiker i banken, om regnskabet.

»Det er ikke underligt, hvis ledelsen nu for at undgå en gentagelse af den hårde kritik fra aktiemarkedet og medierne vælger "sikkerhed først". Det er derfor interessant, at konsensus er faldet til den forsigtige strategi: Scenen synes sat til en positiv overraskelse,« påpeger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen