Berlingske Business

Solar-topchef: Stærkere udvikling stort set hele vejen rundt

solar anders
Direktør Anders Wilhjelm i Solar. Foto:

Sourcing- og servicevirksomheden Solar havde fremgang over hele linjen i andet kvartal og første halvår, hvilket baner vejen for en opjustering af forventningerne til hele året.

Selskabets topchef, Anders Wilhjelm, fremhæver blandt andet en væsentlig stærkere udvikling end ventet i Holland, ligesom påvirkningen på det norske marked af de lavere energipriser har været mindre end frygtet.

- Det er stort set hele vejen rundt, at det er gået bedre end ventet. Der er nogle markeder, hvor vi har haft en mere negativ forventning til udviklingen, end udviklingen har vist. I Norge havde vi ventet, at udviklingen i energipriser og offshore industrien ville have ramt hårdere, end den har gjort. Andre steder har der simpelthen har været mere vækst, end vi havde regnet med. I Holland er vi vokset en hel del mere, end vi havde ventet, siger Anders Wilhjelm til Ritzau Finans.

Anders

I andet kvartal omsatte Solar for 2674 mio. kr., hvilket er en solid fremgang fra 2476 mio. kr. i samme periode sidste år. Den organiske vækst er opgjort til 9,4 pct. Solar afholder sig fra at komme med specifikke betragtninger om udviklingen i markedsandele, men Anders Wilhjelm siger, at selskabet "mindst" har fastholdt sine markedspositioner i de forskellige områder.

Et lille negativt element i Solars regnskab er et fald i bruttoavancen, der i 2. kvartal blev opgjort til 20,5 mod 21,1 i samme kvartal året før.

- Vi har et svagt fald i vores dækningsgrad. Den ville vi gerne have opretholdt. Men samtidig har vi stærk vækst, så selve bundlinjen er vi ikke kede af, siger Anders Wilhjelm, der kan glæde sig over en betydelig fremgang i nettoresultatet til et overskud på 23 mio. kr. mod et underskud på 35 mio. kr. i andet kvartal 2014.

Faldet i bruttoavancen tilskriver han en kombination af flere ting, herunder ændringer i produktmiks og en konkurrenceintensitet, som gør, at selskabet på nogle markeder må kæmpe hårdere om kunderne og omsætningen.

- Det kan en gang imellem godt påvirke den margin, vi kan hive hjem. Det er der, hvor man skal finde balancegangen mellem fokus på lønsomhed på den enkelte kunde i forhold til vækstmuligheden. Det er sådan lidt speeder og bremse, hvor man skal finde ud af den rigtige kombination hele tiden, siger Anders Wilhjelm.

Af fremadrettede markedsmuligheder peger Solar-chefen på øget penetrering på bestående markeder, mens selskabet ikke har aktuelle planer om at udvide sit geografiske markedsfokus.

- Hvis der er mulighed for udvide ind i andre typer af kundesegmenter, så vil vi bestemt gøre det. Industri generelt er et interessant område for os. Der er nogle typer af industrisegmenter, vi er stærkere repræsenteret i end andre. Så der vil vi da ikke holde os tilbage, hvis der er muligheder, siger Anders Wilhjelm.

Og muligheder er der altid, ifølge Solar-chefen.

- Det gælder ikke nødvendigvis opkøb. Det kan også være en organisk udvikling af forretningen, hvor det, eksempelvis hvis vi vil tilføje nogle salgskompetencer, som vi ikke har i dag, giver mere mening at rekruttere folk, end at man skal til at købe,integrere osv., siger Anders Wilhjelm.

/ritzau/FINANS

 

Flemming Thestrup Andersen +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen