Berlingske Business

Solar nedskriver for trecifret millionbeløb og nedjusterer

Solar nedskriver med 156 mio. kr. og nedjusterer forventningerne til driftsindtjeningen for 2017. Det sender aktien ned med næsten 10 pct.

De 97 mio. kr. er relateret til de tre opkøb MAG45, STI og Solar Polaris, som Solar har købt inden for de seneste år.


Her vurderes værdien af kunder og goodwill - der blandt andet dækker værdi af brand og navn - nu mindre end tidligere, oplyser Solar i en meddelelse.


De resterende 59 mio. kr. er relateret til den svenske virksomhed BIMobject, som Solar ejer 20 pct. af, og her skyldes nedskrivningen aktiekursens udvikling.


Solar venter nu et driftsoverskud før afskrivninger på goodwill, EBITA, på 264 mio. kr. for 2017, hvor den tidligere forventning hed 285 mio. kr.


Det lavere resultat skyldes dels 10 mio. kr. relateret forretning til de tre opkøb, og 7 mio. kr. skyldes fratrædelsesgodtgørelser i Solars kerneforretning.


Nedskrivninger rammer længere nede i regnskabet, men på bundlinjen er det dog kun med 141 mio. kr.


Det skyldes, at Solar har fået 15 mio. kr. retur fra ejerne af STI i forbindelse med en såkaldt earn-out-aftale, som nogle gange er en del virksomhedshandler, hvor en del af salgsprisen er bundet op på den opkøbte virksomheds resultater.


Nedskrivningerne betyder, at overskuddet på bundlinjen for 2017 lander på 93 mio. kr. mod 188 mio. kr. Samtidig viser de foreløbige tal, at Solars omsætning steg til 11.769 mio. kr. fra 11.072 mio. kr. året før.


Solar-aktien falder efter nedjusteringen 9,3 pct. til 390 kr.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen