Berlingske Business

Sløjt halvår fra Grundfos

pix-grundfos
Carsten Bjerg, koncernchef i Grundfos. Foto:

Grundfos-ledelsen må notere sig, at det centrale pumpemarked »i bedste fald er stagnerende«. På trods af at omsætningen stiger, er resultatet faldet markant.

Den midtjyske pumpekoncern Grundfos kommer ud af første halvår med en omsætning på 11 milliarder kroner, hvilket er tre procent bedre end samme periode sidste år. Indtjeningen kan dog ikke følge med. Den ender på 441 millioner kroner. Første halvår 2012 hed resultatet før skat 779 millioner kroner.

Grundfos-ledelsen erkender da også, at den opererer i et svært marked, der stadig lider under den økonomiske afmatning i Europa.

»Pumpemarkedet er i bedste fald stagnerende, og set i det lys er vores beskedne vækst ganske fornuftig. Første halvår er altid svagere end andet halvår hos os, så vi har forhåbninger om, at tallene på både vækst, omsætning og indtjening udvikler sig i positiv retning for hele året,« siger koncernchef Carsten Bjerg i en kommentar til regnskabet og tilføjer:

»Indtil videre har markedsudviklingen ikke været med os. Der er markeder, der ikke præsterer det, vi havde planlagt. Halvårsresultatet er lige bestået.«

Grundfos' ledelse har dog øjnene stift rettet mod andet halvår, der traditionelt er stærkere end det første halvår. Selv om ledelsens vækstambitioner ikke helt er nået for halvåret, ser den »positivt« på årets sidste seks måneder og forventer alt i alt »et godt 2013«.

»Samtidig kigger vi løbende på vores omkostningsniveau, tilpasser forretningen og er påpasselige med udgifterne. Der er godt styr på tingene, og vi forventer et samlet årsresultat for 2013 med fornuftig vækst for koncernen,« siger Carsten Bjerg i sin skriftlige kommentar til regnskabet og tilføjer:

»Vi glæder os over, at vores finansielle styrke er mere end intakt med en soliditet på 66,2 procent mod 64,7 procent efter første halvår sidste år.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen