Berlingske Business

Slendrian koster lærlingepladser ved metrobyggeri

Det 22,2 milliarder kroner dyre metrobyggeri har indtil videre kun har skabt to lærlingepladser.

Byggeriet af Metro Cityringen i København vil efter planen skabe 25.000 årsværk i hele anlægsperioden, men to år efter byggeriet gik i gang, er der kun skabt to lærlingepladser. Det skriver Politiken.

Da kontrakterne til det 22,2 milliarder kroner dyre offentlige byggeri blev underskrevet for tre år siden, skete det uden sociale klausuler, der stiller krav om praktikpladser. En frivillig lærlingeaftale, der blev indgået i juni 2011 mellem byggeriets parter, har været indtil videre været en fiasko.

- To lærlingepladser forslår som en skrædder i helvede. Der er jo ikke tale om et parcelhusbyggeri, men et kæmpe offentligt byggeri med en gylden mulighed for at løse det notoriske praktikpladsproblem. Det her er et stort tab for både de unge og samfundet. Det ligner politisk slendrian, når der ikke er taget hånd om problemet, siger arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet til Politiken.

Hos fagforbundet 3F, hvor man havde håbet på mindst 400 praktikpladser, er der skuffelse over de manglende pladser.

- Når skatteyderne putter penge i offentlige byggerier, bør der følge uddannelsespladser med. På så stort et byggeri burde der være mange, for der er jo mange unge, som søger lærlingepladser inden for byggeriet, siger uddannelseskonsulent i 3F Steen Boesen til avisen.

Københavns overborgsmester Frank Jensen (S) er også utilfreds med, at den frivillige aftale ikke har virket.

- Hvis aftalen ikke snart kaster rigtig mange lærlingepladser af sig, må Metroselskabet indføre bindende klausuler, når de næste etaper af metroen skal i udbud, skriver han i en mail til Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen