Berlingske Business

Shell præsenterer første tab i 10 år

Shell præsenterer første tab i 10 år - 1
Shells sidste måneder i 2009 kostede dem dyrt, men året som helhed slog rekord. Her fortæller administrerende direktør Jeroen van Der Veer om fjerde kvartals regnskab. Foto:

Europas største oliekompagni, Shell, præsenterer det første tabsgivende kvartalsregnskab i ti år, efter at olieprisen er faldet dramatisk.

Det hollandske-engelske oliekompagni Shell er det første af olieselskaberne, der aflægger årsregnskab, og de fører an med et nettotab på 2,81 milliarder kroner (15,8 milliarder kroner) for de tre sidste måneder i 2008.

De faldende olie- og gaspriser har skylden, skriver Bloomberg News.

Imidlertid var 2008 som helhed et lukrativt år for Shell, der formåede at forøge årets resultat med 14 procent til et rekordhøjt 31 milliarder dollar (174 milliarder kroner).

Administrerende direktør Jeroen Van der Veer forøgede udbyttet med 11 procent og sagde at Shell ville fortsætte med ”konkurrerende og progressive” udbetalinger selv om den globale recession bliver ved med at skade efterspørgslen. Selskabet fortsætter investeringer i projekter til mellem 31 og 32 milliarder dollar (174 -179 milliarder dollar) i år efter at have skåret i investeringsplanerne sidste år.

”Vi var lettere skuffede over det mindre end forventede resultat af jagten på nye olieforkomster,” siger Alexandre Weinberg, en Bruxelles-baseret analytiker hos Petercam SA.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen