Berlingske Business

Shell forlader Arktisk efter skuffende resultater

BGGROUP-M&A/SHELL-EU
Foto:

Shells indstilling af olieboringer i Arktis kan være den hidtil dyreste i industrien.

Royal Dutch Shell meddelte mandag, at energiselskabet vil indstille olieboringsprojekter i Arktis for i alt 7 mia. dollar, efter en enkelt boring leverede skuffende resultater samt de historiske lave oliepriser.

Det skriver the Wall Street Journal.

- Det er skidt for Shell, men også for industrien og for USA. Oliepriserne skal være højere før energiselskaberne kan fristes til at vende tilbage til Arktis, siger Fadel Gheit, analytiker hos Oppenheimer of Co., til the Wall Street Journal.

US-SHELL-REPORTS-LARGE-DROP-IN-QUARTERLY-EARNINGS

Fadel Gheit kalder Shells indstilling af olieboringer i Arktis for den hidtil dyreste i industrien. Flere energiselskaber har i årevis sendt lange blikke mod nord, men omkostningerne forbundet med at bore i områder med is, og ligeså vel faren, har fået flere til at genoverveje området. Dog vurderede Shell, at Arktis fortjente en chance mere, efter selskabet i 2008 foretog sine første olieboringer i Arktis uden held.

Shells mislykkede olieeventyr i Arktis er den seneste skuffelse blandt mange for selskabet. I løbet af sommeren påbegyndte Shell håbefulde boringer i Chukchi Sea, ud for Sibiriens kyst, men som måtte sende selskabet tomhændet hjem. Derudover har Shell af flere omgange været mødt med protester fra miljøaktivister og amerikanske politikere. Senest da Shell besluttede sig for at bore ved Alaskas kyst, hvilket fik demokraternes Hillary Clinton på mærkerne, og sidenhen fik investorerne til at så tvivl om regionens potentiale.

BRITAIN-NETHERLANDS-EARNINGS-OIL-BUSINESS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen