Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

»Set med industriøjne har det været frygteligt«

30INDMaal-e-i-selskab-18464.jpg
Bendt Bendtsen på besøg på elektronikfabrikken Terma fra venstre, Terma dir. Jens Maaløe, Indenrigsminister Bendt Bendtsen og Thomas Blom salgschef.

Aarhus-virksomheden Terma er den danske virksomhed med de tungeste økonomiske interesser i valget af et nyt kampfly. Terma har allerede investeret over 150 mio. kr. i en fabrik til favoritten til at blive næste danske kampfly, F-35, forklarer direktør Jens Maaløe.

Hvor vigtigt er indkøbet for Terma?

»Beslutningen er strategisk meget vigtig for os. Vi har investeret meget kraftig i Grenaa i en fabrik, som kan bruges til F-35­programmet. Det drejer sig om 150 millioner kroner, og vi vil skulle investere samme beløb fremadrettet i udviklingen af F-35,« siger Jens Maaløe, administrerende direktør i Terma.

Hvor vigtig er valget af F-35 for jer?

»Vi har jo været med i programmet i mange år. I dag er det en forretning på 300 mio. kr. og 300 medarbejdere. Hvis det bliver F-35, så kender vi vores planer mange år frem. Det betyder yderligere et par hundrede medarbejdere. Hvis det bliver et andet fly, så skal vi lægge produktion og strategi om.«

F-16 Regeringen har mandat til at udvide kamp mod IS

Hvor mange ordrer kommer der realistisk til danske virksomheder?

»Det er et utrolig svært regnestykke. Men ingen skal tro, at danske virksomheder får noget forærende, og samtidig er der ikke voldsomt mange virksomheder, der kan levere så højteknologiske produkter, som der kræves til et moderne kampfly.«

Har jeres dominerende position og interesser i F-35 har skabt splittelse blandt danske virksomheder?

»Det tror jeg nu ikke. Der er mange ting på spil for forsvarsindustrien i sådan et stort køb. Vi er i den sammenhæng måske bedst stillet, da vi samarbejder med alle tre parter. Men det er klart, at hvis du er en mindre virksomhed og har svært ved at lande aftalerne, så bliver det svært.«

FILES-US-ISRAEL-MILITARY-F35

Hvad er jeres favoritfly?

»Vores favorit er det fly, som er det rigtige for Danmark. Det fly, som bliver besluttet, vil vi optimere vores fabrik efter. Det vigtigste er, at regeringen står ved beslutningen, da usikkerhed om valget kan blive særdeles kostbart for os.«

Hvordan har I oplevet processen?

»Som meget langstrakt. Set med industriøjne har det været frygteligt. Jeg har været nødt til at investere over 100 mio. kr. uden en afklaring. Det er ikke det sjoveste som virksomhedsleder. Samtidig vil jeg dog sige, at konkurrencen har været noget af det mest grundige og langvarige, som vi har oplevet. Jeg forestiller mig ikke, at man finder noget, som man kan sætte en finger på efterfølgende.«

25BUS_drone_2.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen