Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Sådan gik det Novozymes forretninger i 4. kvartal

Novozymes
Enzymkoncernen Novozymes, der er under pres fra flere sider, levede i 2015 op til analytikernes forventninger om et nettooverskud på godt 2,8 milliarder kr. Foto:

Bioenergi lider under svære markedsforhold

Novozymes' salg af enzymer til fremstilling af bioenergi er fortsat udfordret, og den danske koncern har til aktieanalytikernes overraskelse haft tilbagegang i salget i slutningen af sidste år.

Salget faldt i fjerde kvartal af 2015 til 616 mio. kr. fra 640 mio. kr. i den tilsvarende periode året før.

Dermed udviklede salget sig svagere end ventet. Analytikerne havde ifølge Ritzau Estimates forudset en stigning i divisionens salg til 682 mio. kr.

Organisk faldt salget med 15 pct. i Bioenergi-divisionen i de sidste tre måneder af 2015 i forhold til samme periode året før.

- De udfordrende markedsforhold fortsatte kvartalet igennem, idet kunderne fortsat havde fokus på omkostningerne i en periode med lave indtjeningsmarginer. Novozymes' salg til bioenergiindustrien faldt, især som følge af ugunstige produktmiksændringer og fortsat pres på priser og markedsandele i forhold til 2014, skriver Novozymes.

Novozymes koncernchef Peder Holk Nielsen

Føde- og drikkevarer sælger som ventet

Novozymes' salg af enzymer til føde- og drikkevareindustrien steg i fjerde kvartal af 2015 til 900 mio. kr. fra 827 mio. kr. i den tilsvarende periode året før.

Det var omtrent som ventet, viser et estimat indsamlet af Ritzau Estimates. Analytikerne havde regnet med et salg på 915,4 mio. kr. Salget steg 4 pct. på organisk basis i kvartalet.

- Salget til bageriindustrien og til fremstilling af sunde fødevarer bidrog mest til salgsvæksten i 2015. Salget til stivelsesindustrien steg moderat som følge af nyligt lancerede innovationer, skriver Novozymes.

Jørgen Buhl Rasmussen.

Forskydninger løfter salg i tekniske og farma

Novozymes' salg inden for forretningsområdet tekniske og farma voksede i fjerde kvartal af 2015 til 264 mio. kr. fra 201 mio. kr. i den tilsvarende periode året før.

Det var bedre end ventet blandt analytikerne ifølge Ritzau Estimates, der havde ventet et salg i divisionen på 232 mio. kr.

Divisionen omfatter salg af enzymløsninger til tekniske industrier og farmaindustrien.

- I 4. kvartal steg salget 21 pct. organisk i forhold til 4. kvartal 2014, hovedsagelig som følge af tidsforskydninger i salget mellem 3. og 4. kvartal 2015, skriver den danske enzymkoncern.

Novozymes

Vækst skuffer inden for vaskemidler

Salget i Novozymes' største division, som omfatter salg af enzymer til vaskemidler og mikroorganismer til rengøringsløsninger, kom svagere end ventet ud af fjerde kvartal 2015.

Salget i divisionen steg til 1148 mio. kr. fra 1091 mio. kr. i den tilsvarende periode året år. Analytikerne havde ifølge Ritzau Estimates ventet en omsætning i divisionen, som bærer navnet Vaskemidler, eller Household Care, på 1182 mio. kr.

Selskabet skriver, at salget i fjerde kvartal steg 2 pct. organisk, hvilket var på linje med forventningerne.

For hele 2015 var den organisk vækst på 1 pct. I denne division venter selskabet en højere vækst i det kommende år.

- Væksten forventes at være drevet af højere indhold af enzymer i vaskemidler på tværs af prisklasser og markeder med henblik på at fremme både vaskeevne og bæredygtighed. Det forventes imidlertid, at salgsvæksten bliver dæmpet af den fortsat lavere vækst på vækstmarkederne samt det lavere salg til én bestemt kunde i starten af 2016 i forhold til 2015, skriver Novozymes.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen