Berlingske Business

Så ondt gør "Dieselgate": Volkswagen leverer gigantisk underskud

TOPSHOTS-GERMANY-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-DIESEL
Volkswagens topchef  Matthias Mueller Foto:

Den skandaleramte tyske bilkoncern Volkswagen har i tredje kvartal tabt 26 milliarder kr. på driften som følge af Dieselgate. Det er værre end forventet, og ledelsen venter et markant ringere resultat i år end sidste år.

Volkswagen har tirsdag sat tal på, hvor meget dieselskandalen har kostet indtil videre. Af regnskabet for tredje kvartal fremgår det, at der er afsat 6,7 milliarder euro eller 50 milliarder kr. til omkostninger som følge af svindelen med dieselmotorerne i 11 millioner biler. Og som følge af de seneste måneders udvikling varsler koncernen et markant lavere driftsoverskud for hele året i forhold til 2014.

Hvis man ser bort fra de 6,7 milliarder euro, der er afsat til at råde bod på skaderne, så er skandalen tilsyneladende også gået ud over salget i tredje kvartal. Sagen med snydesoftwaren i millioner af dieselmotorer kom til offentlighedens kundskab omkring den 20. september - altså cirka ti dage før regnskabsperiodens udløb.

GERMANY-ECONOMY-CDU-TTIP-MERKEL

Der er i tredje kvartal solgt 2.350.000 bliver fra Volkswagen-koncernen. Det var 3,7 pct. færre end i den samme periode sidste år. Og faldet tredje kvartal har været større end i resten af året, efter som salget i årets første ni måneder kun er faldet med 2,7 pct.

Selve omsætningen i tredje kvartal er i år steget med 5,3 pct. til 51,5 milliarder euro, mens salget for årets første ni måneder er steget 8,5 pct.

Værre er det gået med driftsresultatet, før ekstraomkostningerne på 6,7 milliarder euro. Den ordinære drift faldt således i tredje kvartal med 0,7 pct. til 3,2 milliarder euro, hvor det ordinære driftsresultat for januar til september er steget med 8,3 pct.

»Skandale-regnskabet« for tredje kvartal ender med et underskud på 1,7 milliarder euro, hvor tredje kvartal 2014 gav et overskud på 2,6 milliarder euro.

VW-aktien steg umiddelbart efter offentliggørelsen af kvartalsregnskabet med 3 pct.

Investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet vurderer, at stigningen kan skyldes, at der ikke er nye større negative overraskelser i tallene, og at investorerne derfor drager en form for et »lettelsens suk«.

»Investorerne er på vej videre og forsøger nu at tegne et billede af hvordan VW vil se ud i 2018 på den anden side af »dieselgate«. Det mest sandsynlige er, at det nye VW bliver ligeså stærkt men et forandret VW som det »gamle VW«, skriver han i en kommentar.

NY

Volkswagen-ledelsen sammenfatter selv de positive og negative ting i regnskabet således:

»Tallene viser på den ene side styrken i kerneforretningen i Volkswagen Group, mens den anden side viser de første følger af den aktuelle situation. vi vil gøre alt, hvad der står i vores magt for at genvinde den tillid, vi har mistet,« skriver koncernchef Matthias Müller i kvartalsmeddelelsen.

Og manden på pengekassen, CFO Frank Witter tilføjer:

»Volkswagen Group har meget solide og robuste likviditetsreserver. Det vil hjælpe os til at håndtere den udfordrende situation, der er udløst af diesel-sagen«.

GERMANY-AUTOMOBILE-ECONOMY-FAIR-IAA-VOLKSWAGEN

For hele 2015 venter koncernledelsen, at Volkswagen vil komme til at levere ligeså mange biler som sidste år. Men »Dieselgate« vil altså kaste en grim skygge over resultatet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen