Berlingske Business

Rolig røg fra tobakskæmpens første regnskab som børsselskab

Tobacco
Den nye topchef i Scandinavian Tobacco Group, Niels Frederiksen. Foto:

Scandinavian Tobacco Group har leveret sit første regnskab siden børsnoteringen i februar uden overraskelser.

Scandinavian Tobacco Group solgte i februar sig selv til aktionærerne som en dividende-aktie.

En aktie, hvis formål er at være kedelig som en obligation. Det lykkedes til fulde selskabets regnskab for første kvartal, det første siden børsnoteringen.

»Vi er kommet godt fra start i 2016. Vores amerikanske forretning for håndrullede cigarer fortsætter de gode resultater, og vores omkostningsoptimerings- og effektiviseringsprogram forløber som planlagt,« skriver administrerende direktør Niels Frederiksen.

Han kan sætte sin underskrift på et regnskab, der viser en vækst i salget på to procent til 1,5 milliarder kroner og et driftsresultat, der steg med fire procent til 266 millioner kroner.

cigar

Nettoresultatet faldt dog med 10 millioner kroner til 138 millioner kroner. Årsagen er valutaudsving og ikke revolutioner i forretningen.

Bag den rolige, samlede fremgang gemmer sig forskydninger for Scandinavian Tobaccos største forretningsområde, cigarer.

Salget af håndrullede cigarer er steget pænt med 14 procent år til år de første tre måneder af 2016 til 424 millioner kroner.

Det er drevet af selskabets store satsning i USA, hvor man gennem General Cigars og Cigars International forsøger at udbrede rygning.

Mens de håndrullede cigarer er gået frem, er det til gengæld gået tilbage for de maskinproducerede af slagsen. Her er salget faldet med fem procent til 599 millioner kroner.

Niels Frederiksen

»Tilbagegangen i volumen sås primært på nøglemarkeder som Belgien, Storbritannien og Frankrig. Det russiske marked bidrog til væksten, idet distributionen af Captain Black-produkter er begyndt at normalisere sig,« skriver selskabet i sit regnskab.

Med første kvartal under bæltet er Scandinavian Tobacco godt på vej til at nå sine forventninger for hele året, der lyder på en omsætningsfremgang på 1-3 procent og en vækst i driftsresultatet på 3-5 procent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen