Berlingske Business

Rockwool vokser over hele linjen - ser fortsat vækst i 2018

RockWool fabrik uden for Warszawa, Polen. Til BM Business
RockWool vokser over hele linjen og ser trenden fortsætte i år. Arkivfoto fra RockWool-fabrik. Foto:

Den danske isoleringsvirksomhed Rockwool har haft et godt fjerde kvartal i 2017 med både en voksende top- og bundlinje, viser torsdagens regnskab for perioden.

Omsætningen landede i fjerde kvartal på 644 mio. euro mod 582,3 mio. euro i samme kvartal året før. Samtidig løftede driftsindtjeningen (EBIT) sig til 72,2 mio. euro, efter at den i den tilsvarende periode året forinden lød på 57,8 mio. euro.

Og på bundlinjen hentede stenuldsproducenten et overskud før skat på 93,3 mio. euro, hvilket var en del over resultatet i fjerde kvartal året før, hvor der blev tjent 59,1 mio. euro før skat. Tilsammen gav det en overskudsgrad (EBIT-margin) på 11,2 pct.

For hele 2017 voksede Rockwools omsætning dermed til 2374 mio. euro mod 2202 mio. euro i 2016, mens overskuddet før skat steg til 275 mio. euro mod 225 mio. euro året før.

Det gav tilsammen en EBIT-margin på 10,8 pct., hvilket lå omkring selskabets egne forventninger til 2017, hvor det sigtede efter en EBIT-margin på »tæt ved 11 pct.«

09BUSPix-Lego-181032.jpg

For det nye år venter Rockwool en EBIT-margin på mindst 11 pct. Samtidig forudser stenuldsproducenten en salgsvækst i lokal valuta på 7-10 pct.

Foruden forventningerne til overskudsgraden og omsætningen regner Rockwool i 2018 med at bruge 230 mio. euro på investeringer eksklusive opkøb.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen