Berlingske Business

Rockwool voksede markant - fremgang på alle nøglemarkeder

Isoleringkoncernen Rockwool voksede på top- og bundlinjen, og selskabet havde en omsætningsvækst på alle hovedmarkeder i Vesteuropa, og samlet voksede salget i regionen 18,4 pct. på koncernens største geografiske marked. Overskuddet voksede cirka 69 pct.

Det fremgår af Rockwools resultater for første kvartal af 2018, der er offentliggjort fredag morgen.

På toplinjen kunne isoleringsvirksomheden for første kvartal - som det også blev meddelt i den foreløbige opgørelse i april - notere en omsætning på 603 mio. euro mod 534 mio. euro i den tilsvarende periode året før.

Driftsoverskuddet (EBIT) endte samtidig på 70 mio. euro, hvilket var en stigning sammenlignet fra de 46 mio. euro, der blev hentet hjem på den post i samme periode sidste år.

Resultaterne før og efter skat, som Rockwool ikke tidligere havde oplyst foreløbige tal for, viste henholdsvis 69 mio. euro og 54 mio. euro, hvilket var bedre end de plusser på 44 mio. euro og 32 mio. euro, der respektivt var resultaterne i samme periode året før.

Omsætningsvæksten voksede tocifret både i Vesteuropa og Østeuropa.

- Vi voksede på alle nøglemarkeder - specielt Tyskland, Frankrig og Storbritannien gjorde det godt, skriver Rockwool i sit regnskab.

I Østeuropa bød kvartalet på en vækst på 20,4 pct. i lokale valutaer drevet af markedet i Polen.

Rockwool fastholder de forventninger til driftsmarginen, som isoleringskoncernen opjusterede til i en meddelelse 30. april, da der også blev præsenteret udvalgte foreløbige tal for første kvartal. Dermed venter selskabet fortsat en overskudsgrad (EBIT-margin) på omkring 13 pct., og der pilles heller ikke ved forventningerne til omsætningen, som fortsat ventes at vokse med mellem 7 og 10 pct.

I meddelelsen fra i slutningen af april blev forventningerne til EBIT-marginen hævet fra mindst 11 pct., mens omsætningsforventningerne blev fastholdt.

Tabel over Rockwools regnskab for første kvartal af 2018:

Rockwools forventninger til 2018:

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen