Berlingske Business
13:35Pandora i kurs-hopla topper i Europa 

Rockwool vinder reklamesag mod mindre konkurrent

Rockwool
Rockwool har vundet en sag mod konkurrenten Papiruld Danmark om vildledende markedsføring. Foto: Henning Bagger, Scanpix

Højesteret har stadfæstet, at Papiruld Danmark ikke må kalde sit produkt miljøvenligt. Rockwool Danmark er begejstret over, at have vundet sagen mod den lille konkurrent.

En årelang strid mellem isoleringsgiganten Rockwool og det mindre selskab Papiruld Danmark har fået sin endelige afgørelse i Højesteret.

Papiruld Danmark er blevet dømt for at bringe vildledende markedsføring, når de har kaldt deres produkt miljørigtigt og hævdet, at papiruld er lige så brandsikkert som stenuld.

Dommen slår fast, at Papiruld Danmark ikke længere må sammenligne produktet med stenuld eller anvende en række udsagn om bæredygtighed og brandfare. Det gælder udsagn som blandt andet: »Miljørigtig isolering«, »miljøvenligt materiale« og »Papiruld er et 100 pct. genanvendeligt produkt.«

Rockwoll mente, at udsagnene krænkede deres varemærkerettigheder. Marketingsdirektør i Rockwool Danmark, Lars Hørberg, er glad for at have fået medhold i sagen.

»Vi er tilfredse med, at Højesteret nu har pålagt Papiruld Danmark at stoppe deres vildledende markedsføring. Vi håber, at dommen kan være med til at sætte en stopper for den udokumenterede markedsføring, der i de seneste år har præget dele af isoleringsbranchen.«

Produktion af rockwool på fabrikken Rockwool i Ø. Doense ved Hobro.

Sagen endte i Højesteret, fordi Papiruld Danmark valgte at anke en lignende dom, da sagen blev afgjort ved Sø- og Handelsretten i oktober 2013. Direktør i Papiruld Danmark, Claus Skov, accepterer Højesterets dom, men undrer sig over, at Rockwool har valgt at bruge så mange kræfter på at køre sagen.

»Rockwool har rigtig god grund til at kigge indad efter det her forløb. På deres hjemmeside ligger en hel smædevise om, hvad vi gør forkert. De har brugt en masse ressourcer på at angribe et meget mindre selskab,« siger Claus Skov.

Tom Kæhler.

Højesteret fandt ikke grundlag for at pålægge Papiruld Danmark bøder eller kræve at selskabet skulle trække markedsføringen tilbage. Ifølge Claus Skov får dommen ikke betydning for, hvordan Papiruld Danmark fremover vil markedsføre sig.

»Vi lytter til dommen, men det får ikke indflydelse på vores markedsføring i dag. Nogle af udsagnene er bragt tilbage i 2002, så vores markedsføring ser fuldstændig anderledes ud i dag,« siger Claus Skov.

Papiruld Danmark har hjemme i Hillerød og beskæftiger 17 medarbejdere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen