Berlingske Business

Rockwool udfordret på største markeder

Produktion af rockwool på fabrikken Rockwool i Ø. Doense ved Hobro.
Produktion af rockwool på fabrikken Rockwool i Ø. Doense ved Hobro. Foto:

Stenuldsproducenten Rockwool kom ud af andet kvartal 2015 med et blandet regnskab.

På den ene side endte omsætningen på 557,1 mio. euro. Og det var dårligere end ventet blandt analytikerne, der på forhånd havde sigtet efter en omsætning på 572,1 mio. euro

På den anden side endte driftsresultat (EBITDA) på 89,3 mio. euro. mod ventede 87 mio. euro ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates.

På bundlinjen leverede Rockwool et resultat før og efter skat på henholdsvis 44,9 og 32,1 mio. euro, hvilket også er lavere end analytikernes forventninger om et overskud på 47,3 mio. euro før skat og 33,9 mio. euro efter skat.

Til gengæld er selskabets EBITDA-margin endt på 16 pct. mod forventede 15,1 pct.

Ifølge Rockwool selv er det dels fremgang, dels udfordringer på forskellige markeder, der ligger bag det blandede regnskab.


- Jeg er glad for at se, at det fortsat går frem på de fleste europæiske markeder, men vi mangler stadig at se vores to vigtigste markeder - Tyskland og Frankrig - følge med. Som ventet er det russiske marked gået tilbage, men takket være en stærk indsats fra vores russiske organisation er det lykkedes os at bibeholde en sund forretning. I Nordamerika, fortsætter vores stærke vækst i et lidt mindre tempo, end vi så i første kvartal, siger administrerende direktør Jens Birgersson i regnskabet.


Rockwool fastholder forventningerne til hele 2015 i regnskabet for andet kvartal. Stenuldsproducenten venter dermed fortsat et driftsresultat (EBIT) for hele året, der er højere end 150 mio. euro, og en salgsvækst på 2-3 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen