Berlingske Business

Rockwool-transformationsprogram er forud for tidsplan

rock
Rockwools direktør Jens Birgersson Foto:

Topchef Jens Birgerssons spareprogram for Rockwool kører hurtigere end planlagt. Indvirkningen på driftsresultatet (EBIT) er ifølge stenuldsproducenten 19 mio. euro i årets første seks måneder, fremgår det af Rockwools regnskab.

Det betyder ifølge administrerende direktør Jens Birgersson, der igangsatte transformationsprogrammet sidste år, at programmet formentlig kan afsluttes i år.

»Vi er lykkedes med at løfte priserne. En tredjedel af forbedringerne fra programmet kommer fra prisfastsættelsen. Reduktionen af faste udgifter og af medarbejderne ligger bag os. Det hele skrider frem forud for planen«, siger Jens Birgersson til Ritzau Finans.

Rockwool

Han har tidligere meldt ud, at Rockwool vil opnå forbedringer af driften på 50 mio. euro i 2017 som følge af programmet.

»Vi har opnået 5 mio. euro i fjerde kvartal 2015, 7,5 mio. euro i første kvartal 2016 og yderligere 12 mio. euro i tredje kvartal. Samlet er det groft regnet omkring 25 mio. euro. Jeg forudser, at vi i andet halvår kan opnå yderligere 20 mio. euro. På sammenlignelig basis ? hvis man tager fjerde kvartal sidste år ud ? giver det yderligere 15 mio. euro. Dermed er vi oppe på omkring 40 mio. euro«, forudser Jens Birgersson.

»Fra starten af næste år kan vi begynde at holde op med at tale om forretningstransformationen, og vi vender tilbage til den normale implementering af strategien«, forudser han videre.

alm. brand

Rockwool har oplyst, at omkring 500 medarbejdere skal afskediges som følge af programmet. Omkostningerne til restruktureringen blev annonceret til at blive 10 mio. euro i løbet af 2016. Heraf er stort set ingen dog blevet indregnet endnu.

Clothing on Hangers Fashion retail Display Shop Business concept

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen