Berlingske Business
09:15Pressede Vestas får medvind på aktiemarkedet

Rockwool: Transformation har bidraget stort og vil leve videre

Rockwool øgede overskuddet i stabilt marked
Arkivfoto. For lidt over et år siden lancerede Rockwool et transformationsprogram, der skulle være med til at effektivisere forretningen. Foto:

For lidt over et år siden lancerede Rockwool et transformationsprogram, der skulle være med til at effektivisere forretningen. Det er siden lykkedes og endda et år før tid, fortæller administrerende direktør Jens Birgersson efter fremlæggelsen af regnskabet for 2016.

Den oprindelige plan var, at programmet skulle øge isoleringsvirksomhedens indtjening med 50 mio. euro mod slutningen af 2017. Men bidraget har slået igennem i løbet af 2016, hvor Rockwool tjente 166 mio. euro efter skat mod et nettooverskud på 91 mio. euro i 2015.

Og selv om programmet, der fokuserede på organisatorisk smidighed, omkostningseffektivitet og kundefokus, allerede har bidraget, kommer det til at fortsætte som en integreret del af forretningen.

»Det er klart, at maskinen og produktiviteten altid kan finpudses. Men jeg vil nødig have, at vi ryger ud i nogle destruktive situationer, hvor vi skal reducere medarbejderstaben.«

»Jeg vil derfor foretrække at se os levere vækst og være begrænsede i forhold til nogle forskellige ressourcer, samtidig med at vi øger vores konkurrencedygtighed og vokser«, siger Jens Birgersson.

rockwool

VIL KØBE JORD I TRE LANDE

Ved siden af arbejdet med at implementere transformationsprogrammet som en fast bestanddel i virksomheden kommer Rockwool i 2017 til at investere for omkring 130 mio. euro.

De penge skal blandt andet gå til køb af land i Sverige, Rumænien og USA, hvor selskabet sigter efter at øge sin geografiske tilstedeværelse.

Ifølge Jens Birgersson har stenuldsproducenten foreløbigt ikke købt noget jord i de tre lande, da der typisk bliver foretaget en beslutning på baggrund af en meget detaljeret analyse.

Han nævner dog, at selskabet i hvert af de tre lande har øje på mellem tre og fire lokationer, som det agter at overtage.

De samlede investeringer for 2017 kommer desuden til at gå til åbningen af en fabrik i USA, der fremstiller loftplader, og en større forbedring af en produktionslinje på en af selskabets fabrikker i Polen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen