Berlingske Business
15:52Bombardier-aktien buldrer afsted efter overraskende samarbejde

Rockwool-topchef: Vi har fortsat vores positive momentum

Rockwool
Rockwool har i årets tre første måneder præsteret fremgang på driften trods dalende salg. Og det er især stenuldsproducentens spareprogram, som er årsagen til, at det er lykkedes for Rockwool, forklarer selskabets topchef. Foto:

Rockwool har i årets tre første måneder præsteret fremgang på driften trods dalende salg. Og det er især stenuldsproducentens spareprogram, som er årsagen til, at det er lykkedes for Rockwool, forklarer selskabets topchef.

Ser man på Rockwools EBIT-margin, der er udtryk for, hvor godt et selskab er til at omsætte sit salg til indtjening, overrasker den da også markant positivt. I regnskabet for første kvartal kunne Rockwool notere en EBIT-margin på 8,4 pct. Til sammenligning havde analytikerne ifølge en rundspørge foretaget af Ritzau Estimates ventet en EBIT-margin på 6,2 pct., samtidig med at den lød på 5,2 pct. i tilsvarende kvartal i 2015.

Overordnet betegner Jens Birgersson, der er administrerende direktør for Rockwool, da også regnskabet for januar, februar og marts som tilfredsstillende.

»Vi så et let positivt momentum i tredje kvartal 2015, og i fjerde kvartal var vi oppe med 1,9 pct. i marginen i forhold til samme kvartal året før. Nu - i første kvartal - har vi videreført nogle af de forandringer, vi har igangsat,« forklarer Jens Birgersson til Ritzau Finans.

Billede

Fremgang på bundlinjen

På isoleringsgigantens bundlinje kommer det positive momentum til udtryk ved, at Rockwool i første kvartal 2016 leverede et resultat før og efter skat på henholdsvis 40 og 28 mio. euro mod analytikernes forventninger om et overskud på 28,0 mio. euro før skat og på 19,7 mio. euro efter skat.

- Der er flere forhold, der står bag. Vores fabrikker kører meget godt med solide forbedringer af produktiviteten. Dertil kommer en portion inflation. Vi har haft et turn around i for eksempel Asien, hvor vi nu er sunde igen. Men den vigtigste del er vores transformationsprogram, forklarer Jens Birgersson med henvisning til et omfattende spareprogram, som Rockwool igangsatte i 2015.

Lidt skuffende omsætning

Fremgangen i indtjeningen er realiseret, til trods for at Rockwool har oplevet et fald i salget. Stenuldsproducenten kom ud af første kvartal 2016 med en omsætning på 494 mio. euro. Analytikerne havde ellers på forhånd sigtet efter en omsætning på 506,0 mio. euro, samtidig med at isoleringsproducenten på posten præsterede en omsætning på 499,3 mio. euro i første kvartal af 2015.

»Jeg har tidligere meldt ud, at første kvartal vil være lidt svagere. Så salget er, som jeg havde forventet,« påpeger Jens Birgersson.

Rockwool

Ifølge topchefen er der flere forhold, der er årsag til, at salget er gået tilbage. Det drejer sig blandt andet om, at salget fortsat er vigende i det økonomisk hårdt pressede Rusland - som er et af Rockwools store markeder. Dertil kommer, at Rockwools Industrial & Technical insulation-forretning er udfordret af lave investeringer i olie- og gasrelaterede industrier.

»Et tredje forhold er, at vi har ændret prisstrukturen og skruet lidt op for nogle af priserne i første kvartal. Når man gør det, kan man let have en måned, hvor man er nødt til at tilpasse bestemte ting. Og det har vi for eksempel set i Frankrig. Men der er tale om en meget begrænset effekt,« forklarer Jens Birgersson.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen