Berlingske Business

Rockwool-topchef: Prisstigninger skal reflektere markedsdynamikkerne

sss
»Jeg vil ikke være alt for aggressiv. Vi mener, at vi skal have rimelige årlige prisstigninger, som reflekterer markedsdynamikkerne. Så vi fortsætter gennem året med moderat at hæve priserne, men det vil ikke være ekstremt,« siger Jens Birgersson. Foto:

Rockwool vil fortsætte med et hæve priserne på sine produkter, men ønsker på den anden siden heller ikke at være ekstreme i sin fremfærd.

Det siger isoleringskoncernens administrerende direktør, Jens Birgersson, i et interview med Ritzau Finans.

»Jeg vil ikke være alt for aggressiv. Vi mener, at vi skal have rimelige årlige prisstigninger, som reflekterer markedsdynamikkerne. Så vi fortsætter gennem året med moderat at hæve priserne, men det vil ikke være ekstremt,« siger Jens Birgersson.

Rockwool er i første kvartal gået markant frem på både omsætning og indtjening. Omsætningen er steget 17 pct. på årsbasis til 603 mio. kr. og driftsresultatet, EBIT, er øget markant med 53 pct. til 70 mio. euro.

Noget af den fremgang er hjulpet af prisforhøjelser, hvilket Rockwool dog ikke oplyser et eksakt tal for.

»Men vi har en del procentpoint i prisstigninger, uden at det har været ekstremt. Vi har øget priserne gradvist for at kompensere for omkostninger og forbedre priskvaliteten,« siger Jens Birgersson.

Han tilføjer, at selskabet også har arbejdet meget med at kræve den rette pris for det rette produkt, hvilket i visse tilfælde også har ført til, at priser er blevet reduceret.

»Vi ønsker produkterne prissat fornuftigt, men fundamentalt ser du priserne stige i bygningsindustrien, og det gør de også for os,« siger Jens Birgersson.

I starten af sidste år blev Rockwool ramt af inflationschok på råvarepriserne, hvilket fik selskabet til gennemføre gradvise prisstigninger.

Prisstigningerne kommer ifølge Rockwool-direktøren lidt forskelligt i forhold til timing marked for marked, som har forskellige cyklusser for justeringer.

»Vi startede tydeligvis med gradvise prisstigninger allerede sidste år med en cyklus, der afhænger lidt af det enkelte marked,« forklarer Jens Birgersson.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen