Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Rockwool-topchef: Den russiske bjørn sover stadig tungt

Rockwool
Rockwools direktør Jens Birgersson. Der var et fald i Rockwools salg i Rusland. Og selv om selskabets lokale folk tror, at det russiske marked så småt er ved at vågne, mener stenuldsproducenten topchef, Jens Birgersson, at man skal slå koldt vand i blodet. Foto:

Der var et fald i Rockwools salg i Rusland. Og selv om selskabets lokale folk tror, at det russiske marked så småt er ved at vågne, mener stenuldsproducenten topchef, Jens Birgersson, at man skal slå koldt vand i blodet.

»Salget i Rusland er nede med mere end 15 pct., når man medregner valutaeffekten. Nettoeffekten på salget er stor. Men det er noget, vi havde forventet. Vi har også flere gange meldt ud, at vi venter, at 2016 bliver endnu et år med omstrukturering,« forklarer administrerende direktør Jens Birgersson, efter at Rockwool torsdag morgen har fremlagt sit regnskab for første kvartal 2016.

Han har dog ingen planer om at forlade det geografisk enorme land.

»Vi vil blive i markedet, fastholde vores position og håber, at der begynder at komme bedringer næste år,« slår Jens Birgersson fast.

Rockwool

Rockwools samlede salg af isolering i Østeuropa som region steg ellers med 1,9 pct. i lokal valuta i første kvartal i forhold til samme periode året før. Væksten i Polen fladede ud, mens der altså var faldende salg i det økonomisk hårdt pressede Rusland, fremgår det af regnskabet.

»Jeg tror, at vores lokale hold mener, at det værste er bag os. Men jeg har været med længe nok til, at jeg siger, at vi først må satse på markedet, og så se bedringen i tallene, før vi foretager os noget. Ellers vil vi blive ved med at sige, at det sker næste kvartal og så næste kvartal i lang tid frem. Det vil jeg ikke gøre,« fastslår Jens Birgersson.

Billede

Han mener dog, at der før eller siden nok skal komme en bedring i det russiske marked.

Tilbagegang i Rusland er da også aftagende, men den russiske valuta, rublen, er ikke på Rockwools side. Selv om den i perioder er blevet styrket i første kvartal, er den overordnet svækket, påpeger Rockwools administrerende direktør.

Rockwool

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen