Berlingske Business

Rockwool systemsalg hiver omsætning en smule i vejret

rock
Produktion af rockwool på fabrikken Rockwool i Ø. Doense ved Hobro. Foto:

Stenuldsproducenten Rockwool kom ud af første kvartal 2015 med en omsætning på 499,3 mio. euro samt et driftsresultat (EBITDA) på 66,2 mio. euro.

Det var bedre end ventet blandt analytikerne, der på forhånd havde sigtet efter en omsætning på 492 mio. euro samt et EBITDA-resultat på 65 mio. euro ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates.

Til gengæld var overskuddet en smule lavere end ventet.

På bundlinjen leverede Rockwool et resultat før og efter skat på henholdsvis 24,6 og 17,6 mio. euro mod analytikernes forventninger om et overskud på 26,3 mio. euro før skat og 18,2 mio. euro efter skat.

20BUSBirgersson.jpg

I første kvartal 2014 realiserede Rockwool en omsætning på 484,5 mio. euro og et nettoresultat på 19,1 mio. euro.

- Første kvartal var endnu et bevis på succesen i vores systemforretning med tocifret vækst i både omsætning og EBIT. Jeg er også glad for vores evne til at vokse på trods af vanskelige forretningsbetingelser i nogle af vores nøglemarkeder som Tyskland, Rusland og Frankrig. Vi vil nu koncentrere os om at øge lønsomheden i vores isoleringsforretning, siger administrerende direktør Jens Birgersson i forbindelse med regnskabet.

Her fremgår det, at salget i systemforretningen voksede 12,9 pct. til 124,4 mio. euro - svarende til en vækst på 9,5 pct. renset for valutaeffekter.

Rockwool fastholder i regnskabet for første kvartal forventningerne til hele 2015's omsætning. Stenuldsproducenten skruer dog i samme ombæring en smule op for forventningerne til driften.

Rockwool venter dermed fortsat en omsætningsvækst på lige over 2,5 pct. baseret på sammenlignelige valutakurser. Forventningen til driftsresultatet (EBIT) løftes til "over" 150 mio. euro mod den tidligere forventning om netop 150 mio. euro.

Årsagen til opjusteringen er et fald i den negative valutaeffekt, der ventes at ramme Rockwool i 2015, skriver selskabet i regnskabet. Tidligere var det ventet, at valutamodvind ville koste 15 mio. euro på driftsresultat, men en stigende rubelkurs har sænket den negative effekt til 8 mio. euro.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen