Berlingske Business
14:34Citigroup rammer skiven trods gigantisk skattenedskrivning

Rockwool satser på Nordamerika frem for Kina

Rockwool direktør Jens Birgersson
Rockwools adm. direktør Jens Birgersson Foto:

Rockwool ser et stort potentiale på det nordamerikanske marked. Til gengæld drosler stenuldsproducenten ned for ambitionerne på det kinesiske marked. Det er et af budskaberne fra Rockwool på selskabets kapitalmarkedsdag.

- Vi har to vækstfaktorer i Nordamerika. For det første bliver der opført og renoveret en masse en-familie-huse. Og den type bygningerne egner sig godt til stenuld, forklarer Jens Birgersson, administrerende direktør i Rockwool.

På det Nordamerikanske marked for isolering udgør skum 44 pct., glasuld 47 pct. og stenuld 5 pct.

- Vi har et valg mellem Kina og USA. Vi kan ikke gøre begge dele. I Kina har man set en urbanisering med konstruktioner af høje huse, der har brug for udvendig isolering.

- I de fleste lande er der regulering, der tilskriver, at den type bygninger skal have isolering for at forebygge brand. Derfor rykkede vi ind. Men inden for et år forsvandt reguleringen. Det satte en sky over det kinesiske marked. Og dermed blev Asien i mit hoved diskvalificeret, forklarer Jens Birgersson.

På det asiatiske marked udgør skum 70 pct., glasuld 13 pct. og stenuld 13 pct.

Torsdag kom det frem, at Rockwool investerer 40 mio. dollar, svarende til 278,9 mio. kr., i en ny fabrik til loftpladedivisionen Rockfon i USA.

Fabrikken, der skal ligge i tæt tilknytning til den eksisterende stenuldsfabrik i Mississippi, skal beskæftige 100 medarbejdere og er en vigtig del af Rockwools planer om ekspansionen på det amerikanske marked.

Rockwool ser loftplader som et produkt, der skal supplere stenuld på det nordamerikanske marked, hvor man vurderer, at kunderne foretrækker at købe pakkeløsninger.

- Det amerikanske marked er groft sagt lige så stort som det europæiske og det russiske marked tilsammen, når det gælder loftplader, påpeger John Medio, chef for Rockfon North America, hvor Rockwool skal til at producere loftplader.

I runde tal vurderer Rockwool, at der er et marked på 137 mio. kvadratmeter loft i Nordamerika. Til sammenligning er der 110 mio. kvadratmeter i Europa og 42 mio. kvadratmeter i Rusland.

Markedet i Nordamerika vil ifølge John Medio i den nærmeste fremtid være domineret af renoveringer, og i takt med at finanskrisen bliver fjernere, vil der oveni i det komme mere nybyg.

Og ikke mindst til nybyg egner Rockwools loftplader sig godt, lyder vurderingen.

- Der er en trend i markedet imod et mere strømlignet design og bedre lydisolering. Det efterspørger arkitekterne, og konstruktørerne efterspørger lettere materialer. Det tilbyder vores produkt, forklarer John Medio.

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen