Berlingske Business

Rockwool opjusterer forventningerne efter stærk begyndelse på året

Nybyggeri af parcelhus.
Foto:

Rockwool har mandag efter børslukketid opjusteret sine forventninger til resultatet for regnskabsåret 2018.

Det sker på baggrund af et stærkere end ventet første kvartal, og koncernen, som producerer isoleringsmateriale, regner nu med en driftsmargin (EBIT) på omkring 13 pct. mod tidligere "mindst 11 pct."

- Rockwool Group har haft en god start i 2018 med en meget positiv salgsudvikling i første kvartal, der skaber en sund vækst i indtjeningen. Stigningen i salget er drevet af forbedrede markedsforhold og stærk efterspørgsel efter ikke-brændbare isoleringsprodukter. På trods af den negative valutapåvirkning begrunder den nuværende tendens en opjustering af EBIT-udsigterne for 2018, hedder det i en meddelelse fra selskabet.

Isoleringskoncernen kom ud af første kvartal med en vækst i omsætningen på 17 pct. i forhold til første kvartal 2017 til 603 mio. euro. Det var til trods for, at udviklingen i valutakurser havde en negativ effekt på 4 pct.point. Salget steg på den baggrund i faste valutakurser med 13 pct., hvoraf 3 pct.point kom fra tilkøbte aktiviteter.

Arkiv

Driftsresultatet (EBIT) voksede på årsbasis med hele 53 pct. til 70 mio. euro, og det svarer til en driftsmargin på 11,6 pct.

- Markedsforholdene for hele året fortsætter med at se lovende ud på tværs af de større europæiske stenuldsmarkeder, herunder Tyskland, Polen, Frankrig og Storbritannien samt i Nordamerika. En rimelig inflation på salgspriser sammen med fortsatte produktivitetsforbedringer forventes at opveje de højere inputomkostninger. Vi forudser dog fortsat et pres på produktionskapaciteten i de kommende kvartaler, hvilket vil påvirke indkøbs- og logistikomkostningerne, oplyser virksomheden.

Rockwool fastholder sine forventninger til omsætningen i 2018, og de lyder derfor fortsat på en salgsvækst på 7 til 10 pct., nu dog med et »højere niveau af sikkerhed«.

I 2017 nåede Rockwool en omsætning på 2.374 mio. euro, mens driftsresultatet sluttede på 258 mio. euro, svarende til en driftsmargin på 10,8 pct.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen