Berlingske Business

Rockwool opjusterer efter skuffende regnskab

Rockwool
Foto:

Rockwool gør det lidt dårligere end ventet i andet kvartal, men løfter forventningerne til hele 2013.

Den danske producent af isoleringsmaterialer lukker andet kvartal ved at skrue op for forventningerne til 2013.

Rockwool regner nu med et overskud på mellem 700 og 750 millioner kroner - et løft i forhold til den tidligere udmelding på 700 millioner kroner.
Omsætningen forventes stadig at ligge »lidt over« 2012.

Opjusteringen kommer i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets resultater for andet kvartal, som til gengæld er en spids dårligere end forventet.

Nettoresultatet hedder 194 millioner kroner, 20 millioner under forventningen, men 14 millioner kroner over resultatet i samme periode sidste år. Driftsoverskuddet stiger med 24 millioner kroner til 564 millioner - 19 millioner under forventningen.
Afrundet lander omsætningen som forventet på 3,7 milliarder kroner - 82 millioner højere end i andet kvartal 2012.

»Det vesteuropæiske isoleringsmarked har i andet kvartal genvundet en del af første kvartals tabte fremdrift. Den afdæmpede aktivitet i byggesektoren giver dog fortsat svære forretningsbetingelser. Der er begyndende tegn på at nogle af de mest vanskelige markeder som Spanien, Italien og UK nu atter er ved at være klar til vækst,« skriver Rockwool, som også melder om fremgang i Østeuropa og annoncerer i forbindelse med regnskabet investeringer for 500 millioner kroner i Polen.

Rockwool melder om en solid amerikansk afsætningsbase for sin nye fabrik i Mississippi. Til gengæld skuffer det kinesiske marked dels som følge af »den politiske usikkerhed omkring de fremtidige brandsikkerhedsregler for obligatorisk brug af ikke-brændbar isolering i Kina og dels som følge af stigende lokal konkurrence.«

Virksomheden forventer ikke nogen forbedring af lovgivningen på det område i år.

Rockwool drager fordel af lavere priser på støberikoks, mens de fleste øvrige råvarepriser har stabiliseret sig på et højere niveau end sidste år.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen