Berlingske Business

Rockwool: Klimaaftale kan løfte salget på den lange bane

Rockwool direktør Jens Birgersson
Rockwool mener, at klimaaftalen, som blev indgået ved COP21, kan have positive effekter fremover. Her ses Rockwools direktør Jens Birgersson. Foto:

Potentielt kan der være en positiv effekt på lang sigt, men på den korte bane forventer Rockwool ikke, at klimaaftalen, der blev vedtaget på COP21 i Paris lørdag, vil ændre isoleringsmarkedet.

- Aftalen træder først i kraft efter 2020. Så det får ikke nogen effekt på kort sigt, siger Susanne Dyrboel, public affairs manager i Rockwool International, til Ritzau Finans.

Aftalen betyder blandt andet, at landene vil holde den globale temperaturstigning "et stykke under" 2 grader celsius i forhold til førindustrielt niveau - og 1,5 grader, hvis det er muligt.

TOPSHOT-FRANCE-CLIMATE-WARMING-COP21

Og selv om Rockwool ikke venter den store salgseffekt på den korte bane, så kan der på længere sigt være et relativt stort potentiale for salg af isolering.

- Bygninger står globalt for omkring 33 pct. af energiforbruget og er dermed en stor bidrager til udledningen af drivhusgasser. Så på lang sigt kan aftalen have en potentiel effekt, hvis verdens lande for alvor sætter fokus på energieffektivitet, vurderer Susanne Dyrboel.

vv

Hvis landene, der har underskrevet klimaaftalen, efterlever den, så er det for Rockwool også afgørende, hvordan landene vælger at forsøge at efterkomme deres målsætninger.

- Vælger landene massivt at satse på at reducere energiforbruget ved hjælp af energieffektive løsninger som at isolere bygninger og industrianlæg, vil det få en betydning for vores forretning, siger Susanne Dyrboel, der samtidig fremhæver, at der er for mange usikre parametre for konkret at kunne sige, hvad aftalen kan komme til at betyde for Rockwools forretning - på lang sigt.

GERMANY ECONOMY SHIPPING

Selv om hun ikke regner med, at det får nogen betydning for Rockwool i den nærmeste fremtid, ser hun overordnet aftalen som positiv.

- Signalværdien er rigtig vigtig for ikke bare klimaet, men også for at få et tættere samarbejde med byer og industrien om nye løsninger og forretningsmodeller. Generelt synes vi, at det er rigtig positivt, at man er nået så langt, som man er, siger Susanne Dyrboel.

danfoss

Men stenuldsproducenten ser også en række udfordringer omkring aftalen, der ifølge Rockwool langt fra er ambitiøs nok i den nuværende form, og hvor succesen vil afhænge af, hvor effektivt man får implementeret et system for at justere målsætningen fremadrettet

- Det, at man har aftalt at evaluere og justere målsætninger hvert femte år, er rigtig positivt. Og man skal nu hurtigst muligt i gang med at få etableret et fælles system til at opgøre, hvor langt de enkelte lande er kommet med reduktionen af drivhusgasser, så må vi se fremadrettet, hvordan landene lever op til deres målsætninger, påpeger Susanne Dyrboel.

vindmøller

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen