Berlingske Business

Resultatet i FLSmidth bombet tilbage

FLS
Den pressede industrikæmpe FLSmidth kom blødende ud af 2015. Bundlinje og pengestrømme fra driften halveret, det samme gælder udbyttet til aktionærerne. Foto:

Den pressede industrikæmpe FLSmidth kom blødende ud af 2015. Bundlinje og pengestrømme fra driften halveret, det samme gælder udbyttet til aktionærerne.

Den gamle producent af cementfabrikker og mineudstyr FLSmidth kæmper med lave råvarepriser og ringe investeringslyst blandt kunderne. Det sætter sit tydelige præg på selskabets årsrapport, der er offentliggjort torsdag.

Her fremgår det, at årets resultat faldt 48 pct. i forhold til året før til en bundlinje på 425 mio. kr. Pengestrømmene fra driften faldt med næsten 60 pct. fra 1,3 mia. kr. i 2014 til 538 mio. kr. sidste år. FLSmidth omsatte sidste år for 19,7 mia. kr., et fald på fire pct. fra året før.

Driftsresultatet (ebit) skrumpede med 19 pct. til 1,14 mio. kr., svarende til at lønsomheden i FLSmidth opgjort som ebit-marginen er 5,8 pct. I 2014 var den 6,9 pct.

Dansk ingeniørkoncern vil sælge ud af tysk forretning

Det kommer de i forvejen hårdt prøvede aktionærer i selskabet med hovedsæde i Valby ved København til at nmærke meget tydeligt. Udover at aktiekursen oligger underdrejet falder udbyttebetalingen markant. Den mere end halveres fra ni kr. per aktie for 2014 til fire kr. per aktie for 2015. De 4. De fire kr. svarer til en samlet udbyttebetaling fra FLSmidth på 205 mio. kr.

FLSmidth

I år venter FLSmidth en omsætning på 17-20 mia. kr. og en ebita-margin på 7-9 pct. I 2015 var ebita-marginen 9,7 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen