Berlingske Business

Råvarepriser et argument for uændret Nilfisk-prognose

Stigende råvarepriser bliver brugt som et af argumenterne for, at forventningerne til NKT-selskabet Nilfisk fastholdes trods en stærk start på året, hvor første kvartal bød på en organisk vækst i den forretning på 5 pct. og en driftsmargin på hele 13,0 pct.

For hele året er prognosen for Nilfisk ellers mere afdæmpede 2-4 pct. organisk omsætningsvækst, mens marginforventningen er 11,0-11,5 pct.

Ifølge NKT-direktør Michael Hedegaard Lyng er selskabet "påpasselig" med ikke at skuffe i forhold til forventningerne, og selskabet får de kommende kvartaler nogle sværere tal at sammenligne med.

- Vi har nogle kvartaler foran os, hvor sammenligningstallene bliver noget sværere, siger han til Ritzau Finans.

Han tilføjer dertil, at en stigning i råmaterialeomkostningerne risikerer at få en udvandende effekt på indtjeningsmarginalerne, hvis ikke det er muligt at lægge prisstigningerne over på kunderne.

- Vi har set markant stigende råvarepriser, hvis man ser kigger på en kurv af råvarer, som traditionelt bliver brugt i den industri. Selvfølgelig kigger man altid på at videreføre det til kunderne og overvejer, om man skal hæve priserne, mere end man gjorde, og komme med en ekstra prisjustering, siger Michael Hedegaard Lyng.

Han forklarer, at leverandørerne i den industri traditionelt kommer med prisstigninger i starten af året, men at man nogle gange også kommer med justeringer midt på året - afhængig af udviklingen i eksempelvis råvarepriserne.

- Der er grunden til, at vi er en lille smule påpasselige. Hvis vi laver det samme, som vi gjorde i de sidste tre kvartaler sidste år, så kommer vi ud på 11,6 pct. i margin i Nilfisk, og det er altså i toppen af vores interval. Hvis vi kommer ud af andet kvartal, og vi har gjort det bedre, så må vi kigge på det til den tid, siger Michael Hedegaard Lyng om helårsprognosen.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen