Berlingske Business

Priskrig på vaskemidler tvinger Novozymes til nedjustering

pix-novozymes
Overskrift
Novozymes' topchef Peder Holk Nielsen og finansdirektør Benny Loft. Foto:
 

Enzymgiganten sænker forventningerne til årets salg på grund af priskrig på vaskemidler i USA.

Netop nu raser en priskrig i de amerikanske supermarkeder. Slagmarken er vaskemidler, og danske Novozymes er fanget i krydsilden. Novozymes sælger nemlig de enzymer, der gør vaskemidlerne mere effektive, men også dyrere.

Priskrigen betyder, at de amerikanske forbrugere i højere grad vælger produkter, der ikke har de danske enzymer i, og det kan mærkes i hovedkvarteret i Bagsværd.

Vaskemiddel-divisionen er Novozymes' største, og USA er det største marked. Derfor sænker Novozymes nu forventningerne til årets salgsvækst fra 16-18 procent til 13-16 procent. Forventningerne til årets resultat er dog uændrede.

Alt i alt har Novozymes solgt for 7,03 milliarder kroner i første halvår, hvilket er 934 millioner kroner (15 procent) mere end sidste år. Resultatet af den primære drift 1,9 milliarder kroner, hvilket er 11,6 procent bedre end sidste år. Det betyder, at overskudsgraden falder fra 28,1 procent til 27,2 procent.

»Indtjeningen i første halvår var meget tilfredsstillende, men vi skal have væksten op. Nogle af vores kunder indenfor vaskemidler og bioenergi er udfordret af volatile markeder, og det rammer os, indtil vi helt har tilpasset os den nye situation. En god udvikling på andre områder, herunder landbrug og foder samt føde- og drikkevarer, trækker i en positiv retning, men kan ikke opveje modgangen,« lyder det fra Novozymes' adm. direktør, Peder Holk Nielsen, i en kommentar til regnskabet.

»Vi reducerer derfor vores forventninger til årets salgsvækst. Vi forventer at øge produktiviteten og holde omkostningerne nede, og vi holder derfor fast i vores forventninger til helårsresultatet og øger forventningerne til overskudsgraden.«

Ganske uvandt for Novozymes, der har haft konstant fremgang i 14 år, står salget stille i vaskemiddelforretningen i USA. Væksten lyder på et rundt nul, og kun dollarkursen betyder, at der er fremgang i salget, når tallet skal gøres op i Danmark.

Helt skidt står det dog ikke til hos Novozymes, der melder om fremgang på alle områder. Alt i alt steg Novozymes' enzymsalg med fem procent, men på grund af den gunstige dollarkurs, bliver det til 15 procent, når salget veksles til danske kroner.

Den største dollarmedvind får Novozymes på bioenergiområdet, hvor det organiske vækst lyder på to procent, mens salget i danske kroner er steget med 23 procent.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-novozymes

Artiklen fortsætter under billedet
pix-novozymes3

TV: Novozymes leverer skuffende toner

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen