Berlingske Business

Presset FLSmidth starter frasalg

FLSmidth
Topchef i beton- og minefabrikselskabet FLSmidth, Thomas Schultz Foto:

FLSmidths topchef Thomas Schultz starter oprydning og sætter et forretningsområde til salg.

Industrikæmpen FLSmidth kæmper med volatile markeder og svingende aktiekurs. Topchef Thomas Schultz kæmper for at forsvare indtjeningen og holde krisen fra døren. Nu sætter han et forretingsområde til salg.

Det drejer sig om en bulkmaterialehåndteringsforretning, som sættes til salg som led i en proces, der skal sikre fremtiden for selskabet, siger Thomas Schultz i regnskabsmeddelelsen.

FLSmidth

Efter en goodwill-nedskrivning på 81 mio. kr. bogfører FLSmidths ledelse forretningsområdet til 584 mio. kr.

»Disse strategiske beslutninger er med til at sikre fremtidens FLSmidth,« siger topchef Thomas Schultz i en kommentar til regnskabet.

FLSmidt der producerer mineudstyr og cementfabrikker har offentliggjort regnskab i dag, og her fremgår salgsplanerne. Planen er først at skille forretningsområdet, der har kontor i Wadgassen i Tyskland, ud som en mere selvstændig forretning og først derefter sælge det fra.

Wadgassen-enheden i FLSMidth designer og serviserer bulkmaterialehåndteringssystemer til bl.a. havne. Når den pilles ud forsvinder en omsætning der i året første ni måneder løb op i over 750 mio. kr.

FLSmidth

Som en del af processen med at gøre forretningsbenet klart til at stå på egne ben venter FLS-ledelsen at der skal fyres ca. 90 medarbejdere eller ca. 40 pct. af de ansatte.

Udover frasalgsplanerne ændrer FLSmidth på sin struktur, så drifts- og vedligeholdelsesforretningen bliver rykket til cementdivisionen fra servicedivisionen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen