Berlingske Business

Positive markeder og højere priser giver Rockwool resultatvækst

Produktion af rockwool på fabrikken Rockwool i Ø. Doense ved Hobro.
Foto:

en danske isoleringsvirksomhed Rockwool.

.En positiv udvikling på samtlige markeder og succes med at implementere højere salgspriser har i tredje kvartal givet vækst hos d

Selskabet fra Hedehusene har således løftet omsætningen til 611,5 mio. euro i tredje kvartal, der dækkede perioden fra juli til september. Det var en organisk vækst på 7,6 pct. sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Bag salgsfremgangen ligger en vækst i alle Rockwools geografiske markeder, hvor det største, Vesteuropa, voksede med 8 pct. til en omsætning på 354,5 mio. euro.

Ses der på to forretningsområder, Insulation og Systems, noterede de også salgsvækst i tredje kvartal, hvor de steg med 9 og 2 pct. for henholdsvis Insulation og Systems, hvoraf sidstnævnte blandt andet laver akustiske lofter og dyrkningssubstrater.

rockwool

- Vi er glade for vores omsætningsvækst i tredje kvartal, der er drevet af en solid udvikling i Europa og Nordamerika. Det gode salg afspejler gunstige markedsforhold og en fortsat sund efterspørgsel på vores produkter, udtaler administrerende direktør Jens Birgersson i forbindelse med kvartalsregnskabet.

På driften landede Rockwool i tredje kvartal et EBIT-resultat på 76 mio. euro mod 67 mio. euro i samme kvartal i fjor, hvilket var med til at give en overskudsgrad på 12,4 pct. sammenlignet med 11,8 pct. i det tilsvarende kvartal sidste år.

Med til at løfte driftsindtjeningen har været højere salgspriser, da Rockwool ligesom flere af sine konkurrenter har været nødt til at hæve sine priser over for kunderne, da isoleringsvirksomheden har skulle kompensere for højere indkøbspriser på de råvarer, som bliver brugt til at fremstille produkterne.

- Vores EBIT-margin er vokset med 0,6 pct. til solide 12,4 pct., idet produktivitet og særligt forbedringer på prisfastsættelse fortsætter med at vinde momentum og vil blive ved med at være i fokus hos os fremadrettet, siger Jens Birgersson.

.

Sammen med kvartalsregnskabet løfter Rockwool sine forventninger til overskudsgraden i 2017, hvor der nu ventes en EBIT-margin på 11 pct. mod førhen "på lidt over 10 pct."

Rockwool fastholder forventningen til salgsvæksten på 5-7 pct. i lokal valuta.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen