Berlingske Business

Overraskende fald i salg af virksomheder i 2014

til bms sh 10 ti-året for Irak-invasionen
Foto:

Antal virksomhedssalg og fusioner i Danmark faldt overraskende sidste år. Særligt uro på finansielle markeder, kriserne i Rusland og Mellemøsten og den faldende oliepris står bag.

Det forgangne år var ellers forudset af flere corporate finance-selskaber til at blive et rekordår i virksomhedstransaktioner, men i stedet sås et fald på 4 pct. i forhold til 2013. Særligt faldt aktiviteten den sidste del af året stærkt påvirket af den makroøkonomiske udvikling.

Det skriver Børsen.

Dog skal den faldende aktivitet ikke nødvendigvis ses som et tegn på et dårligt marked, da det særligt er veldrevne virksomheder, der driver salgene og ikke nødlidende som under finanskrisen, understreges det af kapitalfonde over for Børsen.

- Det er bestemt ikke noget dårligt marked, for der er masser af aktivitet. Og dem,der sælger i dag, stiller større krav end tidligere og er mere fokuseret på prisen. Det er et ganske godt marked at være sælger i for tiden, og det tror jeg også påvirker udviklingen, vurderer Steffen Thomsen, der er partner i investeringsfonden Adelis Equity Partners, over for avisen.

Steffen Thomsen anslår desuden, at set over en cyklus på 15-20 år ligger det nuværende aktivitetsniveau over gennemsnittet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen