Berlingske Business

Overlever Opel dagen i dag?

Overlever Opel dagen i dag? - 1
Skæbnedag for tyske Opel. Usikkerhed om fremtiden. Foto:

Fredag afgør den kriseramte, amerikanske bilgigant General Motors måske om tyske Opel skal sælges. Nu blander den britiske regering sig i forhandlingerne.

Direktionen for den kriseramte, amerikanske bilgigant General Motors, GM, vil fredag diskutere salget af tyske Opel, som GM vil skille sig af med i forbindelse med en rekonstruktion. Det oplyser en af direktørerne, som ikke vil have sit navn frem, skriver Ritzau.

Den Tyske Bundesregering forventer derudover "et klart signal om salget fredag." Bundeskanzler Angela Merkel, melder ifølge Der Spiegel ud, at hun håber på, at bilvirksomheden Magna vil overtage Opel.

GM, der kom ud af en betalingsstandsning for en måned siden og ejes af den amerikanske regering, er under pres fra den tyske regering for at sælge Opel til et konsortium af canadiske Magna, der bakkes op af en statsejet russisk bank.

Det er dog en udbredt opfattelse, at GM's ledelse foretrækker, at Opel, der også er i vanskeligheder, sælges til en i Bruxelles baseret investeringsgruppe RHJ Internationale, fordi GM forventer, at selskabet kan købe Opel tilbage igen under bedre tider.

Britisk regering blander sig
Den britiske regering appellerer - ifølge tyske Der Spiegel - til GM om ikke at bukke under og sælge Opel fra. UK-Erhvervsminister Peter Mandelson forsøger dermed at sikre overlevelse for britiske Vauxhall.

Vauxhall beskæftiger 5000 arbejdere i Storbritannien og er det britiske søstermærke til det tidligere GM-datterselskab Opel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen