Berlingske Business

Oprydning i FLSmidth overrasker

Oprydning i FLSmidth
FLSmidths nye topchef, Thomas Schulz, lægger ud med at fyre 1.100 medarbejdere i forbindelse med offentliggørelsen af halvårsregnskabet 2013. Foto:

FLSmidths nye topchef kaster sig ud i overraskende stor oprydning i mine- og cementkoncernen og vil effektivisere 1.100 arbejdspladser væk. Nødvendigt, men det ændrer ikke ved, at selskabet er nede i en længerevarende bølgedal, lyder det fra analytikerne.

Krise i mineindustri og lavvande i byggeriet har bragt den danske mine- og cementkoncern FLSmidth i modvind i en sådan grad, at selskabets nye topchef Thomas Schulz fredag måtte præsentere investorerne for en hel række af dårlige nyheder og en nedjustering kombineret med et omfattende effektiviseringsprogram, som nedlægger 1.100 job, inklusive 140 i Danmark.

At markedsudviklingen peger i den forkerte retning, både når det gælder mineindustrien, og efterspørgslen efter cementfabrikker, er ikke overraskende. Men at det nødvendiggør hensættelser og nedskrivninger i den grad, som Thomas Schulz præsenterede mindre end fire måneder efter sin tiltræden den 1. maj i år, havde analytikerne ikke umiddelbart forudset.

»Den største overraskelse er, at FLSmidth godt et år efter at have købt den australske minevirksomhed Ludowici for 2,3 milliarder kr. må nedskrive med 800 millioner kr. på selskabet. Opkøbet var topmålet af dårlig og uheldig timing,« siger Jakob Pedersen, aktieanalytiker i Sydbank, med henvisning til, at kulmarkedet, som Ludowici er stærkt eksponeret overfor, på det nærmeste brød sammen få uger efter, at FLSmidth havde overtaget det australske selskab.

»Man kan altid spørge sig selv, hvor høj prisen på et selskab skal være, når man køber på et tidspunkt, hvor sektoren er på sit højeste. Man må jo sige, at FLSmidth har overbetalt for Ludowici, selv om selskabet så ud til at kunne give nogle synergier for FLSmidth,« siger Jakob Pedersen.

En endnu mere forsigtig vurdering

Nedskrivningen på FLSmidths australske eventyr er ikke den eneste engangsudgift, der tynger regnskabet. Material Handling får også et hug. Divisionen, der er baseret på et sammensurium af forskellige selskaber, som FLSmidth har overtaget, har gennem længere tid givet FLSmidth problemer, blandt andet fordi der har været problemer med at aflevere projekterne til tiden.

I forbindelse med årsregnskabet for 2012 indregnede den daværende topchef Jørgen Huno 450 millioner kr. i reguleringer og tilpasningsudgifter, som skulle forhindre yderligere tab på ordrebogen. Men Thomas Schulz har gennemgået projekterne en gang til og anlagt en endnu mere forsigtig vurdering med hensyn til, hvornår problemprojekterne bliver færdige. På den baggrund har han besluttet at hensætte yderligere 323 millioner kr. Også det er kommer bag på analytikerne.

»Det er noget af en skuffelse. Jeg troede faktisk, at de havde taget alle hensættelserne der,« siger Janne Vincent Kjær, aktieanalytiker i Jyske Bank.

Ikke kun tidligere topchefs skyld

Thomas Schulz har også kigget FLSmidths lagre efter i sømmene og fundet en række produkter, som er blevet for gamle. Det har medført en nedskrivning af lagrene på 200 millioner kr.

Selv om det er fristende at give den tidligere topchef Jørgen Huno Rasmussen skylden for dårligdommene, afviser Sydbank-analytiker Jakob Pedersen at klandre ham.

»De største lig, der falder ud af skabene nu, skyldes en væsentlig forværring af markederne, ikke den tidligere ledelses handlinger,« siger Jakob Pedersen, der også mener, at det også kan spille ind, at Thomas Schulz som ny topchef ønsker at rydde grundigt op for at sikre, at han kan levere positive resultater fremover.

»Der er bestemt også elementer af en hovedrengøring i selskabet,« siger Jakob Pedersen.

Schulz havde dog heller ikke kun dårlige nyheder med til FLSmidths aktionærer. Thomas Schulz kunne fortælle, at han har gennemgået FLSmidths strategi og konkluderet, at der kun er brug for småjusteringer, så som øget fokus på sikkerhed og kvalitet og øgede investeringer i forskning og udvikling.

Og så var Thomas Schulz klar med det, aktieanalytikerne betegner som den mest positive nyhed, nemlig en omfattende effektiviseringsplan, som skal trimme FLSmidth til fremtiden, fjerne overlappende funktioner og harmonisere selskabet, der de seneste år har gennemført en lang række opkøb.

Fuldt gennemført i 2015 skal planen give en driftsindtjening (EBITA) på 750 millioner kr., men koster så tilgengæld omkring 500 millioner kr. at gennemføre, heraf 350 millioner kr. i år.

»Det er vigtigt at understrege, at effektiviseringsplanen vil blive gennemført uanset, hvordan markedsudviklingen i øvrigt er,« understregede Thomas Schulz gentagende gange på en investorkonference fredag.

Kamp om ordrerne

Her kunne han også berette om det prispres, som FLSmidth oplever i øjeblikket, ikke mindst på minemarkedet, hvor kunderne ifølge Schulz tager sig rigtig god tid til at træffe købsbeslutninger i øjeblikket. Schulz forventer, at bunden på minemarkedet bliver nået i 2014. Med effektiviseringsplanen fuldt gennemført i 2015 ser der derfor ud til at være udsigt til optimisme inden for de næste par år, men Jakob Pedersen er dog en smule forbeholden.

»Der er ingen tvivl om, at vi kommer længere ned på aktivitetsniveauet i 2014, og at der bliver færre projekter at kæmpe om, og derfor vil pris og indtjening på projekterne blive lav. De ordrer, man kæmper om nu, vil man først kunne se på regnskaberne i 2016 og 2017. Derfor er der også virkelig behov for den effektiviseringsplan, Thomas Schulz har fremlagt, hvis FLSmidth skal tilbage til tidligere tiders indtjening,« siger Jakob Pedersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen