Berlingske Business

Opfinder af poseløs støvsuger vil revolutionere elbiler

(FILE) GERMANY BRITAIN DYSON ELECTRIC CAR
Foto:

Briten James Dyson vil fremstille elbiler, der kører på en anden batteritype end de eksisterende.

Den britiske milliardær og opfinder James Dyson, der blandt andet står bag de poseløse Dyson-støvsugere, oplyser, at han vil udvikle elektriske biler.

Hvis planen holder stik, skal de første eldrevne biler lanceres allerede i 2020.

Bilerne skal være markant anderledes end de eksisterende elbiler. Den primære forskel bliver batteriet, oplyser Dyson.

KlausRiskær

Den britiske rigmand siger, at det vil koste hans firma to milliarder pund at udforske sit firmas kompetencer inden for batteriteknologi og elektriske motorer.

»Batteriteknologi er meget vigtigt for Dyson, elektriske motorer er meget vigtigt for Dyson, og miljøkontrol er meget vigtigt for Dyson,« siger den 71-årige opfinder.

Han forklarer, at han længe har villet udforske udviklingen af biler.

08BUSBagside---James-Dyson-.jpg

»Jeg har udviklet de her teknologier løbende, fordi jeg vidste, at vi en dag ville kunne lave en bil,« siger han.

Ifølge briten har et hold på 400 personer allerede brugt to og et halvt år på at arbejde på bilprojektet, der har været hemmeligt indtil nu.

Men selve bilen skal stadig udarbejdes og designes. Og der skal også vælges et batteri, som bilen skal køre på.

energi

Firmaet hælder til et batteri af fast materiale (solid state battery, red.) frem for et litium-ion-batteri, der bliver brugt i andre elbiler.

Det sker ifølge Dyson, fordi et batteri af fast materiale er mere sikkert, ikke bliver overophedet, oplader hurtigere og kan blive mere kraftfuldt.

Opfinderen siger, at han har grublet over, hvordan han skulle revolutionere bilindustrien, siden den afviste ham i 1990'erne.

dyson

»Det her har været min ambition siden 1998, hvor jeg blev afvist af bilindustrien, som med glæde har fortsat forureningen via dieselmotorer,« siger James Dyson.

Den kommende Dyson-bil har endnu ikke taget fysisk form. Firmaet har heller ikke besluttet sig for, hvordan den skal se ud, eller hvor den skal fremstilles.

Men Dyson siger, at han udelukker, at man skal arbejde sammen med eksisterende bilkoncerner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen