Berlingske Business

Nyt Statoil-fund af olie i Norskehavet

STATOIL
Foto:

Statoil har gjort endnu et betydeligt oliefund i Norskehavet. I 2014 vil olieselskabet på verdensplan lave 50-60 prøveboringer.

Det nye fund i Norskehavet, der ligger mellem Nordsøen i syd, Barentshavet i nord og Atlanterhavet i vest, rummer olie og naturgas for, hvad der svarer til mellem 55 og 100 millioner tønder olie af høj kvalitet.

Det skriver Statoil i en pressemeddelelse.

pix-olie


"Vi er godt tilfredse med resultaterne i vores efterforskninsprogram i Norskehavet. På tre måneder har vi gjort tre nye fund," siger efterforskningsdirektør i Statoil, Gro G. Haatvedt,

Statoil har i de tre brønde i alt påvist olie og naturgas for, hvad der svarer til mellem 86 og 166 millioner tønder olie.

Statoil er operatør med en ejerandel på 35 procent, GDF Suez har 20 procent, mens E.ON, Core Energy og Faraoe Petroleum sidder på resten af koncessionerne

 Statoil har planer om at bore 20-25 prøveboringer på norsk sokkel i 2014, hvor selskabet er operatør i to ud af tre boringer. I Barentshavet skal selskabet f.eks. bore fem til syv prøveboringer. 

MaerskSverdrup_Business

Statoil har næste år et globalt efterforskningsbudget på 3,5 milliarder dollar - eller cirka 20 milliarder kroner- og planlægger 50 til 60 prøveboringer. 


Ud over de vellykkede prøveboringer ved Norge har Statoil også fornylig gjortstore fund i Tanzania og ud for østkysten af Canada.
 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen