Berlingske Business

Nye udfordrere står på lur

mkk
Niels B. Christiansen, adm. direktør i Danfoss fotograferet i virksomhedens bygning torsdag den 17. december 2015. Foto:

Nye og overraskende konkurrenter melder sig på banen for Niels B. Christiansen og Danfoss.

De hører ikke til i kredsen af klassiske produktionsvirksomheder, men er derimod store tech-firmaer, der gerne vil bygge en ny digital forretning oven på kendte produkter fra f.eks. Danfoss og andre produktionsvirksomheder.

Indtil nu udgør de nye konkurrenter dog ikke en direkte trussel for Danfoss, mener CEO Niels B. Christiansen:

»Det kan godt være, at Nest, Google, Apple eller Samsung vil længere ind i hjemmene. Det kan også godt være, at du en dag kan indstille temperaturen i din stue via en app fra Google. Men hvis vi gør det rigtigt, tager de ikke forretning fra os. Det giver mulighed for mere forretning. Det afgørende er at kunne skabe forbindelsen til en trådløs radiator, og der er vi de førende,« fastslår han.

18BUSDanfoss-Davos-195008.jpg

Men han understreger, at Danfoss følger de nye konkurrenter nøje, og at udviklingen er dynamisk.

Amerikanske Nest er f.eks. baseret på en udviklingsenhed, der oprindelig kom fra Apple, og som i dag er eksploderet i værdi på baggrund af en simpel, men effektiv filosofi, der med virksomhedens egne ord handler om at genopfinde uelskede, men vigtige produkter til hjemmet som f.eks. termostaten og røgalarmen.

RB PLUS Verdens crème de la crème samles på ny

Niels B. Christiansen peger imidlertid på, at Danfoss på sit område kan præsentere mere avancerede løsninger end Nest.

»I USA styrer du temperaturen med aircondition, og det producerer vi ikke. Det er Nest gode til. I England styrer du heller ikke temperaturen i stuen. Du styrer temperaturen i dit hus ved at skrue op og ned for din kedel i kælderen. Du puster varme ud i hele huset og håber, at det passer med, at du får lidt varme i soveværelset. I Danmark og Tyskland har vi langt mere avancerede løsninger. Her trækker du den varme ind i rummet, du har brug for. Det kræver andre løsninger, og her kan vi tilbyde mere,« siger Niels B. Christiansen.

18BUSDavos-side-6-163948.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen