Berlingske Business

Nye besparelser på 300 mio. kr. fra 2016

fls
Overskrift
CEO Thomas Schulz, FLSmidth. Foto:
 

Ingeniørkoncernen FLSmidth lancerer i forbindelse med årsregnskabet for 2014 nye initiativer, der skal give koncernen besparelser på 200 mio. kr. i 2015 før engangsomkostninger, og som giver en effekt på 300 mio. kr. om året i 2016.

De nye besparelser kommer oven i den proces, der frem mod 2015 giver FLSmidth besparelser på 750 mio. kr., og de offentliggøres i forbindelse med årsregnskabet for 2014.

- Som en konsekvens af det lavere ordreindtag i anden halvdel af 2014 så vel som behovet for at forbedre profitabiliteten i den nye Mineral-division, er yderligere effektivisering og "right sizing"-initiativer sat i værk. De ventes at forbedre driftsindtjeningen, EBITA, med 200 mio. kr. i 2015 før engangsomkostninger på 100 mio. kr., oplyser FLSmidth.

FLSmidth

Ud af besparelsen på 200 mio. kr. i 2015 vedrører de 150 mio. kr. Mineral-divisionen, og med fuld effekt ventes besparelsen at nå 250 mio. kr. næste år for Mineral alene. Af engangsomkostningerne på 100 mio. kr. lægges de 90 mio. kr. i Mineral-divisionen.

Der ud over vil FLSmidth spare 50 mio. kr. på lande- og gruppeniveau, mod en engangsomkostning på 10 mio. kr.

Dermed bliver den samlede effekt af de nye tiltag en besparelse på 300 mio. kr. om året med fuld effekt i 2016, mens engangsomkostningerne er på 100 mio. kr. i 2015.

fls

Ud af de løbende program på 750 mio. kr. regner FLSmidth med, at udestående 245 mio. kr. vil indgå i regnskabet for 2015 som en forbedring i forhold til 2014.

fls

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen