Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Ny strategi skal tredoble Grundfos’ indtjening

07BUSmadsnipper.jpg
Overskrift
Det skal være slut med at se indtjeningen i Grundfos falde år for år, fastslog selskabets topchef Mads Nipper fredag. Foto: Henning Bagger
 

Grundfos’ topchef Mads Nipper har givet sig selv fem år til at tredoble pumpeproducentens indtjening. Midlet er en strategi, som prioriterer ressourcerne på en håndfuld strategiske markeder og otte vigtige produkter, og som skal ændre kulturen i Grundfos.

Efter syv måneder i spidsen for pumpevirksomheden Grundfos kunne topchef Mads Nipper fredag præsentere sin nye, længe ventede og meget omtalte strategi på et presse-møde i hovedkvarteret i Bjerringbro.

Målene er klare. Det er slut med at se indtjeningen i Grundfos falde år efter år, sådan som det er sket i én køre siden 2010. Allerede i år skal overskuddet forbedres markant, og i 2020 skal overskudsgraden ligge på mindst ti procent mod 3,7 procent eller knap 900 millioner kroner i 2014.

Samtidig skal salget vokse med i gennemsnit seks procent om året frem til 2020, kundeloyaliteten skal holdes på et meget højt niveau, og medarbejdertilfredsheden skal løftes markant. Og endelig skal Grundfos have mere ud af den kapital, der er bundet i selskabet.

Når Mads Nipper og den nye koncern-ledelse, han har bygget op omkring sig, ikke disse ambitioner, er de dumpet.

»Jeg har bestået, når jeg har leveret de fem nøgletal, vi har opstillet som ambition i 2020. Derudover har vi leveret en mellemtid, hvis vi laver en fornuftig forbedring af indtjeningen i 2015. Det er indtjeningen, vi har mest fokus på i det kommende år og der, hvor vi har mest ondt,« siger Mads Nipper.

Med en organisk salgsvækst på 5,7 procent står det ikke værst til på salgssiden, selv om ugunstig udvikling i valutakurserne spiser omkring fire procentpoint af væksten, når man regner om til danske kroner.

To år mere uden handling vil se træls ud

»Men en nominel reduktion af vores indtjeningsevne, som vi har set de seneste år, er simpelthen for ringe. Siden 2010 har vi tabt to procent i afkastningsgrad. Nu er vi nede på fire procent. Så det vil se rigtig træls ud, hvis der går to år mere uden handling,« siger Mads Nipper, der dog ikke vil sætte konkrete tal på, hvor højt op indtjeningsgraden skal allerede i år – blot »at det bliver et større tal end fire, der kommer til at stå foran kommaet«.

Det kommende år vil der altså især være fokus på at få styr på omkostningsbasen og samtidig på at få skærpet koncernens fokus på, hvilke markeder og produkter der tjener penge hjem til Grundfos. Det skal ske ved at gennemgå virksomheden med en tættekam for at finde måder at reducere omkostningerne, uden at det går ud over kvaliteten på produkterne og forholdet til kunderne.

Større fyringsrunder, som den i oktober, hvor flere end 800 stillinger blev nedlagt, er der ikke lagt op til. Men organisationen vil løbende blive gennemgået med henblik på effektiviseringer, fortæller Grundfos’ koncernfinansdirektør Mikael Geday, som har fået ansvaret for at få styr på indtjeningen.

»Med den indtjening vi har nu, har vi på den lange bane ikke de midler, vi har brug for for at kunne udvikle vores forretning og sikre vores uafhængighed. Én ting er sikkert: Vi ændrer ikke på vores ejerstruktur. Vi er en fondsejet virksomhed, og det vil sige, at de penge, vi skal bruge til at udvikle vores virksomhed, skal vi tjene selv. Vi skal ikke ud og hente pengene på børsen eller have en kapitalfond ind i virksomheden. Derfor er det helt kritisk, at vi evner at tjene nogle flere penge, så vi selv kan finansiere den vækst og de muligheder, vi ser,« siger Mikael Geday.

Mens et vigtigt element i strategien er at få styr på omkostningerne på kort sigt og få indtjeningen op, er der en række større ændringer i støbeskeen på længere sigt.

Organisatoriske ændringer

Én af de ting, som Grundfos’ topledelse også går i gang med med det samme, er at ændre selskabets kultur. Større ansvarlighed, bedre samarbejde og måske vigtigst af alt at få forståelse for kundens behov og for, hvordan hver enkelt Grundfos-medarbejder er med til at skabe værdi for kunderne, bliver et af de helt store fokusområder i den kommende tid.

Strategien kickstartes med et møde for selskabets 160 øverste chefer i Billund inden for de næste par uger.

I takt med, at omkostningerne kommer under kontrol, og den nye Grundfos-kultur begynder at brede sig, er der også en række større organisationsændringer i sigte.

Målet er et langt mere fokuseret Grundfos, der prioriterer sine ressourcer benhårdt derhen, hvor der er vækst- og indtjenings-muligheder.

Hovedprioriteringerne er foretaget i strategiplanen, som Mads Nipper ikke har givet noget navn, men nøjes med at kalde »vores strategi« eller »Grundfos 2020 Strategi«.

Geografisk får Grundfos hovedfokus på de fire markeder, der har største vækst- og indtjeningspotentiale, nemlig USA, Tyskland, Kina og Rusland. Ud over at have særligt fokus på de fire markeder, når det gælder salg, vil de også få intern VIP-status i Grundfos, når der skal udvikles nye produkter og løsninger.

Samtidig skal det være slut med at skyde med spredehagl, når det gælder produkt-udvikling. og hoppe på enhver spændende idé, der dukker op.

Strategien prioriterer otte produktgrupper, som skal have et særligt fokus, hvor Grundfos til enhver tid skal være foran konkurrenterne. Det betyder, at der skal prioriteres ressourcer til udvikling inden for de otte områder.

Et andet vigtigt element i strategien er at få optimeret Grundfos’ supply chain, så kunderne får produkterne hurtigere og med større leveringssikkerhed, mens et tredje er, at Grundfos skal hente en langt større del af sin omsætning fra serviceaftaler end de syv procent, som virksomheden i dag får derfra.

Her er imidlertid tale om så store ændringer, at man ikke skal forvente at se resultaterne lige med det sammen.

»Udviklingen af service, ændringer i supply chain og ændringer i sales og operations er et kæmpetiltag. Hvis vi påbegynder det hele på én gang, risikerer vi at få forstoppelse. Vi vil ikke love, at vi flytter os markant på de tre midterste ben, supply chain, service og nye innovationstilgange i første omgang,« siger Mads Nipper.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen