Berlingske Business

Ny Rockwool-topchef skærer 500 funktionærjob væk

Produktion af rockwool på fabrikken Rockwool i Ø. Doense ved Hobro.
Produktion af rockwool på fabrikken Rockwool i Ø. Doense ved Hobro. Foto:

Stenuldsproducenten Rockwool går i gang med en hovedrengøring, så oganisationen bliver enklere med færre lag. Som en konsekvens vil funktionærgruppen blive reduceret med omkring 500 heraf ca. 80 i Danmark.

Efter ti måneder i chefstolen lancerer svenske Jens Birgersson nu et omfattende forandringprogram, der først og fremmest går ud over flere hundrede funktionærer.

Organisationen bliver omstruktureret, så den bliver mere enkel med færre lag og et reduceret hovedkontor. Som en konsekvens heraf bliver funktionærgruppen reduceret med omkring 500 heraf ca. 80 i Danmark. Ledelsen starter nu forhandlinger med fagforeningerne, så der kan blive sat et præcist tal på antallet af egentlige fyringer.

20BUSBirgersson.jpg

Rockwool har desuden redefineret den geografiske prioritering, så der fremover kommer større fokus på Europa, Rusland og Nordamerika, mens ambitionerne i Asien dæmpes ned. Det sidste medfører en værdiforringelse på omkring 20 mio. euro, som kommer oveni restruktureringsomkostninger på 25 mio. euro i år.

Når programmet er fuldt gennemført i 2017 vil driftsresultatet til gengæld ifølge koncernledelsen blive forbedret med omkring 50 mio. euro om året.

»Efter en grundig analyse er jeg tilfreds med at kunne præsentere vores forandringsprogram. Det vil bringe Rockwool koncernen op på et nyt niveau for driften af vores forretning og skabe en mere strømlinet og kundeorienteret organisation. Vi er verdensførende inden for stenuldsindustrien, og det ønsker jeg bliver bedre afspejlet i vores rentabilitet,« siger Jens Birgersson om forandringsprogrammet.

rockwool

Til at styre forandringsprocessen og for at reflektere den nye geografiske prioritering styrkes koncernledelsen med nye medlemmer og ændrede ansvarsområder.

Rockwools Systems-division, der blandt andet laver lydisolering, facadebekædning og plantedyrkningsunderlag, vil blive ledet af Thomas Kähler, der er tidligere adm. direktør for Rockwool Scandinavia. Han efterfølger Herman Voortman, som går på sygeorlov. Thomas Kähler forbliver ordinært medlem af bestyrelsen, men bliver efterfulgt af Søren Kähler som anden næstformand.

Produktion af rockwool på fabrikken Rockwool i Ø. Doense ved Hobro.

Den nordøsteuropæiske og russiske isoleringsforretning vil fremover blive ledet af Henrik Frank Nielsen, tidligere leder af Europe Division. Den centraleuropæiske isoleringsforretning vil blive ledet af Volker Christmann, der tidligere var leder af isoleringsselskaberne i Tyskland, Benelux og Østrig. Og den sydvesteuropæiske og asiatiske isoleringsforretning vil blive ledet af den nuværende CFO Gilles Maria, indtil Kim Junge Andersen fra Hempel tiltræder 1. januar.

I Nordamerika vil isoleringsaktiviteterne komme under direkte ledelse af koncernchef Jens Birgersson, som den lokale administrerende direktør vil rapportere ind til.

Bernard Plancade, der tidligere var adm. direktør for isoleringsselskaberne i Sydeuropa, bliver udnævnt til medlem af koncernledelsen som ansvarlig for Group Operations & Technology, og Camilla Grönholm vil lede Group HR.

Aktiemarkedet tager vel imod Jens Birgersson nye plan. Rockwool-aktien steg umiddelbart næsten fem pct. på nyheden, i et dansk aktiemarked det ellers lå til et fald på en pct.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen